bijBouwe voor Adviseurs

Een duurzame toekomst begint, bijBouwe. Als adviseur profiteer je van:

Snelle verwerkingstijden, korte lijnen

We verwerken aanvragen snel. Zo weten jij en je klant waar je aan toe bent. Bel met onze adviseurslijn (024 8000 787) voor direct contact met een specialist. Dat scheelt tijd en gedoe.

Een soepel en vriendelijk proces

Onze missie is om te zorgen dat een aanvraag nooit als een enorme opgave voelt, ook niet als er verduurzaamd wordt. We denken altijd met je mee over hoe het wél kan, in plaats van kijken waarom het niet kan.

Altijd een scherpe rente

bijBouwe is een hypotheek zonder bank, maar met institutionele beleggers zoals pensioenfondsen en verzekeraars. Daarom bieden we altijd scherpe rentes. Is er even geen belegger voor een bepaalde renteklasse? Dan zijn we niet beschikbaar. Voor bestaande klanten is er altijd geld om de hypotheek te verhogen.

bijBouwe staat voor duurzaamheid

Verduurzaming biedt kansen bij hypotheekadvies

Investeren in een duurzamere woning levert je klant vaak direct geld op door een lagere energierekening, én verhoogt de waarde en het wooncomfort van de woning. In gesprek gaan over een duurzamere woning is daardoor onderdeel van je zorgplicht als adviseur. Gelukkig hoeft dit gesprek niet zo ingewikkeld te zijn. Wij helpen je daar graag bij.

Verwerkingstijden

Je aanvragen proberen we snel te behandelen, zonder verlies aan kwaliteit uiteraard. Zo kun je snel schakelen met je klant en zonder vertraging de hypotheekaanvraag afronden.

Verwerkingstijden bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Met of zonder wijzingen aan de hypotheek.

Over de bijBouwe Hypotheek

Productkenmerken en -voorwaarden

Wat doen we wel?

Het afsluiten van de bijBouwe Hypotheek is geschikt voor:

  • Kopers van een woning met energielabel C of beter, of woningen met energielabel D of slechter met een verbeterplan naar C of beter.
  • Kopers van een eerste of een volgende woning (bestaande of nieuwbouw)
  • Kopers in loondienst of zelfstandigen (mogelijk vanaf 36 maanden als ondernemer)
  • Oversluiters
  • Voor kopers van een volgende woning bieden wij ook een overbruggingskrediet
  • Box 3 besteding, als bedrag besteed wordt aan de woning of de bijkomende kosten daarvan. Consumptieve bestedingsdoelen worden alleen geaccepteerd als het een nieuwe, eerste hypotheek zonder NHG betreft.

Aflossingsvormen

Je kan bij ons kiezen uit drie aflossingsvormen:

  • Annuïteitenhypotheek
  • Lineaire hypotheek
  • Aflossingsvrije hypotheek

Wat doen we niet?

Het afsluiten van de bijBouwe Hypotheek is niet geschikt voor:

  • Een woning met energielabel D of slechter zonder intentie om deze te verbeteren
  • Een restschuld op een bijBouwe hypotheek financieren
  • Een hypotheek met een borgstelling, bijvoorbeeld van ouders
  • Een hypotheek op een combihuis (woon-werk)
  • Een woning financieren waar de klant zelf niet gaat wonen (hiervoor is een verhuurhypotheek nodig)
  • Meerdere rentevastperiodes combineren binnen een hypotheek (“Renteknip”)
  • Een hypotheek aan klanten met een BKR-codering
  • Een hypotheek voor een zelfbouwwoning

Hoe je de bijBouwe hypotheek kan aanvragen

Om een hypotheek aan te kunnen vragen is het nodig om een aanstelling bij ons te hebben. Je kunt ook een aanvraag doen via een service provider met een bijBouwe aanstelling.

Je kan de hypotheek aanvragen via HDN. Je voert de aanvraag op in je adviespakket en kiest om de aanvraag via HDN te versturen:

bijBouwe HDN nummer 320804

Als de aanvraag correct en volledig is brengen wij binnen een werkdag de indicatieve offerte uit.

Als je niet het juiste bijBouwe relatienummer hebt ingesteld in je adviespakket, dan staat jouw naam als adviseur niet juist in je bijBouwe offertes. Als je jouw unieke relatienummer niet weet, stuur dan een e-mail naar samenwerken@dynamiccredit.com, dan zorgen wij dat je deze krijgt.

Heb je hulp nodig met het juist instellen van je bijBouwe relatienummer in je adviespakket? Neem dan contact op met de klantenservice van je adviespakket.

Zodra we je hypotheekaanvraag ontvangen hebben, krijg je van ons een ontvangstbevestiging waarin staat dat we je aanvraag in behandeling hebben genomen. Als je hypotheekaanvraag correct is en binnen ons acceptatiekader valt, dan brengen we meestal binnen een werkdag de indicatieve offerte en de garantieverklaring uit (check de tab 'Verwerkingstijden' voor de meest up-to-date tijdsindicatie).

Helaas moeten we soms ook aanvragen afwijzen omdat ze niet in ons acceptatiekader passen. Dit doen we in veel gevallen direct nadat je de aanvraag verstuurd hebt. In andere gevallen bekijken we je aanvraag en geven we zo snel mogelijk uitsluitsel.

Serviceproviders waar wij mee samenwerken

Je kunt de bijBouwe hypotheek ook via een serviceprovider aanvragen, zonder een eigen aanstelling. Op dit moment kan dat via onderstaande partijen: bijBouwe

  • DAK Hypotheken
  • Finsys
  • Hypoplus
  • Landelijk Netwerk Inkoopcombinatie (incl. De Hypotheek Servicer)
  • Qualiora Groep
  • Romeo Serviceproviding B.V. (incl. MO.servicing & Basic Serviceproviding)
  • SPN Servicer B.V.
  • The Hypotheekcompany B.V.
  • VCN Hypotheekservice (incl. De Financiële Makelaar, United Capital B.V. & Financieel Support Nederland)
  • VKG

Je (lopende) aanvraag wijzigen

Wijzigingen op een aanvraag vraag je aan via acceptatie@bijbouwe.nl. Vermeld in de onderwerpregel van de e-mail de naam van de klant en het offertenummer. Dan voeren wij aan onze kant de gewenste wijziging door in de lopende hypotheekaanvraag.

Op het moment dat je de rentevastperiode of de oorspronkelijke hypotheeksom wilt wijzigen, zullen we de aanvraag moeten annuleren en zal je de gewijzigde aanvraag opnieuw moeten indienen via je adviespakket. Dit komt omdat we het geld voor de hypotheek op het moment van aanvragen tegen de gekozen rentevastperiode en hypotheeksom vastzetten.

De bijBouwe acceptatie in het kort

Na je hypotheekaanvraag brengen we binnen een werkdag de indicatieve offerte uit via HDN. Wij beginnen met het accepteren van je dossier als we alle stukken, die in de voorbrief van de indicatieve offerte staan, en de getekende garantieverklaring van je hebben ontvangen. Vanaf daar verloopt je hypotheekaanvraag in een stroomversnelling.

De indicatieve offerte (& garantieverklaring)

Deze brengen we kort na je hypotheekaanvraag uit. Daarmee zitten we aan de top van markt. We willen onze klanten en onafhankelijk adviseurs natuurlijk snel duidelijkheid geven.

De acceptatietermijn van de garantieverklaring is drie weken. Als je de getekende garantieverklaring na de acceptatietermijn naar ons verstuurd, kan deze alleen geaccepteerd worden mits de rente niet gewijzigd is in de tussentijd.

Beoordeling van stukken

De acceptatie van de hypotheek begint op het moment dat we alle benodigde stukken, uitgevraagd op het voorblad van de indicatieve offerte, en de getekende garantieverklaring ontvangen hebben. Kortom, we nemen alleen complete dossiers in behandeling.

De geldigheidstermijn van de garantieverklaring is vanaf de afgiftedatum vier maanden. Binnen deze periode moet de acceptatie afgerond zijn, daarom vragen we of je binnen drie maanden alle benodigde stukken wilt opsturen. Zo weten we zeker dat we binnen de geldigheidstermijn de definitieve offerte kunnen uitgeven.

De definitieve offerte

Nadat een bijBouwe acceptant voor de eerste maal alle stukken akkoord heeft bevonden, wordt er door een tweede acceptant de finale beoordeling gedaan. Als deze finale beoordeling goed verloopt, wordt er een finaal akkoord gegeven op de hypotheekaanvraag en brengen wij de definitieve offerte uit.

De acceptatietermijn van deze definitieve offerte is twee weken. Binnen deze termijn zal de offerte getekend retour moeten zijn, anders vervalt het aanbod.

Je offerte verlengen

Je kan de geldigheidstermijn van de garantieverklaring met 2 maanden te verlengen tot een maximale geldigheidstermijn van 6 maanden. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn bij de aankoop van een nieuwbouwwoning.

Om de geldigheidstermijn met 2 maanden te verlengen vragen we je het getekende verlengingsvoorstel binnen de oorspronkelijke geldigheidstermijn van 4 maanden aanleveren.

Voor het annuleren van een hypotheekaanvraag wordt normaal gesproken geen kosten in rekening gebracht. Behalve tijdens de verlengingsperiode. Dan zijn de kosten voor het annuleren van de aanvraag 1% van de hypotheeksom.

Klaar voor de notaris

Op het moment dat de getekende offerte (inclusief SEPA machtiging en eventueel een verpandingsakte en verlengingsvoorstel) door ons geaccepteerd is, is je klant klaar om naar de notaris te gaan.

Voorwaarden verhuis-/meeneemregeling bijBouwe

Een aanvraag met meeneemregeling moet aan onderstaande voorwaarden voldoen:

  • De maximale verhoging bovenop de bestaande restschuld mag niet hoger zijn dan € 175.000.
  • Het totale bedrag van de huidige hypotheek, de nieuwe meeneemhypotheek inclusief overbruggingshypotheek mag maximaal € 1.000.000 bedragen.
  • Je klant moet 30 dagen voordat de hypotheekschuld wordt afgelost, schriftelijk aan bijBouwe kenbaar maken dat hij/zij gebruik wil maken van de meeneemregeling.
  • Tussen het aflossen van de huidige hypotheekschuld en het passeren van de nieuwe hypotheekakte zit maximaal 6 maanden (180 dagen).
  • Voor niet-NHG hypotheken geldt dat de verhouding tussen de lening en de marktwaarde van de woning (schuld-marktwaardeverhouding) in de nieuwe situatie niet hoger mag zijn dan de bovengrens van de risicoklasse van de hypotheek op het moment van verstrekken van de originele hypotheek. De risicoklassen zijn: 0 - t/m 60%, 60-75%, 75-85%, 85-90, 90-95%, 95-100%, 100-106%.
  • Voor NHG-hypotheken geldt dat de nieuwe hoofdsom tot 100% van de marktwaarde van de woning kan stijgen. Maakt je klant gebruik van energiebesparende voorzieningen dan mag er tot 106% geleend worden.
  • Je klant voldoet opnieuw aan alle acceptatiecriteria van bijBouwe.

Meer informatie over de meeneemregeling van bijBouwe vind je op deze pagina.

undefined

Ben je benieuwd naar de status van je aanvraag?

Check het hier!

De status van je hypotheekaanvraag in je adviespakket is niet altijd even duidelijk. Daarom bieden wij nu ook de mogelijkheid om online je status te bekijken. Net zo makkelijk. Bekijk eerst deze tips voordat je op de knop drukt.

Dossierhulplijn

Heb je hulp nodig bij een dossier en wil je snel en effectief geholpen worden door onze casemanager? Klik op onderstaande knop en vul het formulier zo duidelijk mogelijk in. Binnen uiterlijk drie werkdagen nemen we contact met je op.

undefined