Klantenservice

Heb je een vraag? Misschien hebben we jouw vraag al beantwoord! Bekijk onze veelgestelde vragen. Zit je vraag er niet tussen? Neem dan contact op, we helpen graag.

Waar gaat je vraag over?

Kies hieronder een onderwerp

  • Aanvraagproces
  • Taxatie
  • Account
  • Aflossen
  • Bouwdepot
  • Duurzaamheid
  • Hypotheek
  • Inkomen
  • Jaaropgave
  • Klacht
  • Kosten
  • Meeneem-/verhuisregeling
  • Mogelijkheden bijBouwe Hypotheek
  • Offerte
  • Rente
  • Verhogen
  • Voorwaarden
  • Wijzigen

Het verschilt per situatie welke documenten je nodig hebt voor een hypotheekaanvraag. De meest voorkomende documenten zijn:

Zonder notaris kan je geen woning kopen en geen nieuwe hypotheek afsluiten. Je kan online op zoek gaan naar een notaris, maar natuurlijk ook navraag doen bij familie en/of vrienden. Er zijn geen vaste tarieven meer voor notarissen. Maak daarom van tevoren (online) een goede vergelijking voordat je een notaris kiest.

Een goed moment om op zoek te gaan naar een notaris is voordat de koopovereenkomst wordt getekend.

De tijd die het kost om een online hypotheek af te sluiten is afhankelijk van hoe snel je zelf de benodigde stukken aanlevert. Wij zorgen ervoor dat stukken de volgende werkdag beoordeeld worden. Als alle stukken akkoord zijn bevonden vindt er nog een finale beoordeling plaats. Je hebt het dus zelf in de hand en een hypotheek afsluiten hoeft geen weken meer te duren.

Meer informatie over de 5 meest afgekeurde stukken vind je hier.

Als je aanvraag binnen de voorwaarden en normen van NHG past, vragen wij automatisch NHG voor je aan. Je hoeft hier zelf geen actie voor te ondernemen.

Meer informatie over de voordelen en nadelen van een hypotheek met NHG lees je hier.

Bij het bepalen wat je maximaal kunt lenen wordt er gekeken naar de waarde van de nieuwe woning, je inkomsten en je financiële verplichtingen. Er wordt niet alleen naar je huidige inkomen en verplichtingen gekeken, maar ook naar je toekomstige inkomsten en je verplichtingen. Dit zorgt ervoor dat lening niet alleen nu passend is, maar ook in de toekomst.

Meer informatie over het berekenen van je maximale hypotheek lees je hier.

Nee het taxatierapport van de te verkopen/verkochte woning hoeft niet gevalideerd te zijn. Voor de woning waar je de hypotheek voor aanvraagt hebben wij wel een gevalideerd taxatierapport nodig.

Je bestaande bijBouwe hypotheek inzien doe je via MijnLeninginzicht. Zodra je hypotheek gepasseerd is bij de notaris en jouw notaris dit ook aan ons heeft doorgegeven ontvang je van ons een brief met instructies hoe je in kan loggen.

Je kan jouw hypotheekgegevens inzien in je bijBouwe MijnLeninginzicht. Dus hoeveel je hebt geleend, wat je maandelijks betaalt en hoeveel je al hebt afgelost. Ook kan je de verschillende leningdelen zien. Ook vind je hier je jaaropgave.

Jazeker! Je contactgegevens wijzigen gaat heel eenvoudig via MijnLeninginzicht. Bekijk voor meer informatie ook deze pagina over het beheer van je hypotheek.

Dat is technisch gezien nog niet mogelijk. De jaaropgave van de oude hypotheek zullen we dan even op de post moeten doen. Stuur een e-mail naar info@bijbouwe.nl met dit verzoek.

Om toegang te krijgen tot je account in MijnLeninginzicht moet je je eerst eenmalig registreren. Zodra je hypotheek is gepasseerd bij de notaris, en de notaris heeft ons hiervan een bericht gestuurd, ontvang je van ons een brief hierover.

Met vragen over MijnLeningInzicht kan je bellen met 010 2421 519 (maandag t/m vrijdag, tussen 9.00 en 17.30 uur) of mailen naar service@bijbouwe.nl.

Per kalenderjaar is het bij ons mogelijk om 10% van het oorspronkelijke geleende bedrag extra af te lossen, zonder dat er een vergoeding betaald moet worden voor vervroegde aflossing.

Op de pagina je hypotheek wijzigen lees je hoe je dit kan doen.

Ja, bij verkoop van de woning mag je de hypotheek zonder het betalen van een extra vergoeding aflossen.

Je mag de hypotheekschuld zonder extra vergoeding te betalen aflossen bij verkoop van de woning, bij overlijden, aan het einde van de rentevastperiode of tijdens de rentevastperiode tot maximaal 10% van de oorspronkelijke hypotheeksom per jaar.

Wanneer je wil verbouwen, kan je dit (deels) meefinancieren in je hypotheek. Bij het aanvragen van je hypotheek bepaal je hoeveel geld je nodig hebt voor de verbouw of renovatie van de woning. Dit bedrag houden we voor je apart op een rekening. Deze rekening noemen we het bouwdepot. Uit dit depot betaal je vervolgens de kosten van de verbouwing. Er is geen minimale inleg voor een bouwdepot, en er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Dat is afhankelijk van de waarde van de woning na de verbouwing. De waarde van de verbouwing wordt bepaald door een taxateur. Aan de hand van een taxatierapport wordt een nieuwe woningwaarde vastgesteld. De waarde van de verbouwing zal in de praktijk bijna nooit 100% de waarde van de woning verhogen. Als de huidige keuken nog piekfijn is maar gewoon niet je ding, dan zou het goed kunnen dat je deze gaat vervangen. Deze nieuwe keuken maakt je nieuwe huis ook echt jouw huis, maar voegt verder weinig extra waarde toe aan je huis bij een verkoop.

Je hypotheek mag maximaal 100% van de woningwaarde bedragen. Voor het gedeelte dat niet in je hypotheek opgenomen wordt, moet je eigen geld inleggen (bijvoorbeeld spaargeld).

Voorbeeld

Je koopt een woning van € 210.000, je hypotheek bedraagt € 205.800 (98%). Je besluit om voor € 15.000 te verbouwen. Als de verbouwing voor 100% aan waarde zou toevoegen, zou je hypotheek netjes binnen de 100% blijven. Echter, deze verbouwing voegt maar 50% waarde toe. Nu is je woning € 217.500 waard, terwijl je hypotheek € 220.800 bedraagt. Dit is meer dan 100%, dus zal je geld moeten inleggen.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

Nee, het openen van een bouwdepot kost je niets extra. Uiteraard betaal je over het geld dat je leent voor de verbouwing ook rente, deze rente is dezelfde als die voor je hypotheek.

De standaardtermijn voor een bouwdepot is in het geval van een nieuwbouwhuis 18 maanden en in het geval van een bestaand huis 9 maanden. Het kan echter zijn dat je net iets meer tijd nodig hebt. We bieden dan de mogelijkheid om je bouwdepot eenmalig met 6 maanden te verlengen. Er wordt dan alleen geen rentevergoeding meer gegeven over het uitstaande saldo.

Om je bouwdepot te verlengen, vragen wij je om een e-mail te sturen aan bouwdepot@bijbouwe.nl met in de onderwerp regel "Verlengen bouwdepot", je hypotheeknummer en je achternaam. In de e-mail willen we je dan vragen om uit te leggen waarom het bouwdepot verlengd moet worden.

De kosten die horen bij je verbouwing kan je online declareren. Dit gaat via MijnLeninginzicht. Zodra je hypotheek bij de notaris is gepasseerd sturen wij je een welkomstbrief toe met instructies hoe je toegang krijgt tot MijnLeninginzicht.

Bij het online declareren van je nota's kan je aangeven of ze aan jou of aan de uitvoerende partij uitbetaald moeten worden. Je bouwdepot kan pas in gebruik worden genomen na het passeren bij de notaris. Je notaris zal een passeerbevestiging naar ons toe sturen. Zodra wij deze hebben ontvangen, krijg je een welkomstbrief. Hierin staan verdere instructies over het declareren van je verbouwingskosten.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

Alle kosten die je maakt die bijdragen aan een betere staat van je woning, én die onderdeel zijn van je verbouwingsplan kan je declareren uit je bouwdepot. We schieten geen bedragen voor als jij die kosten nog niet gemaakt hebt. We betalen alleen uit als het gaat om openstaande betalingen aan bijvoorbeeld aannemers, niet op basis van offertes of bestelbonnen.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

Let er op dat je declaratie voldoet aan de volgende eisen:

  • Op de nota staat het adres van je nieuwe huis.
  • De nota komt overeen met je verbouwingsplan. Op je verbouwingsspecificatie heb je verschillende kostenposten opgegeven en het geld wordt in verschillende rubrieken gehouden die met codes aangeduid worden. Geef voor elke declaratie met een code aan uit welke rubriek de factuur betaald moet worden. De rubrieken en bijbehorende codes die bij jou van toepassing zijn vind je terug in de welkomstbrief. De nota werkzaamheden of producten betreft die zorgen voor een betere staat van je nieuwe woning.
  • De nota al is betaald of verschuldigd aan bijvoorbeeld je aannemer of hovenier.
  • De bestemming van de betaling een Nederlands bankrekeningnummer is.
  • Gebruik je een papieren formulier? Zorg dan dat het formulier leesbaar is, ingevuld met blokletters.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

De verwerking van je declaratie duurt 5 werkdagen. Wordt je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij je rekening binnen 2 dagen uit. Als je bankiert bij dezelfde bank als wij, dan staat het geld de dag dat wij uitkeren op je rekening. Als dit niet zo is, dan kan het nog een dag duren voordat je het geld op je rekening ziet verschijnen.

Als je declaratie wordt afgekeurd laten we je dit weten in je MijnLeninginzicht en ontvang je een bericht. Vanaf het moment dat je de declaratie opnieuw hebt ingediend samen met de nota’s en eventuele betaalbewijzen duurt het weer max. 5 werkdagen tot je nieuwe declaratie verwerkt wordt.

Nee, dat hoeft niet altijd. Je kan bij het indienen van een declaratieformulier kiezen voor uitbetaling aan jezelf of aan de betreffende leverancier. Als we aan jou uitkeren, moet je de kosten wel al gemaakt hebben. Als we aan de aannemer uitkeren volstaat ook een openstaande nota. We keren niet uit op basis van offertes of bestelbonnen, het moet echt al een uitstaande betaling zijn.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

Het is niet eenvoudig om af te wijken van je verbouwingsplan, maar het kan wel. Door de wijziging kan de marktwaarde van je woning na verbouwing veranderen, wat invloed kan hebben op je hypotheek. Als je toch achteraf de verbouwing wil wijzigen dan moet er door de taxateur van destijds een opgave worden gedaan van de nieuwe situatie (gewijzigde verbouwingen en nieuwe marktwaarde na verbouwing).

De marktwaarde na verbouwing mag niet minder zijn dan de oorspronkelijke getaxeerde marktwaarde na verbouwing. Voor het wijzigen van je verbouwingsplan moet je toestemming vragen aan ons.

Is je bouwdepot leeg? Dan stopt deze automatisch. Als je de geplande verbouwingen hebt doorgevoerd en je houdt geld over, dan kun je jouw bouwdepot stopzetten via MijnLeninginzicht. Dan lossen we het openstaande bedrag af op je hypotheek.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

Over het nog niet opgenomen bedrag van het bouwdepot ontvang je rente. Deze rente wordt verrekend met de hypotheekrente die je verschuldigd bent. Naarmate je meer geld van het bouwdepot uitgeeft, betaal je meer rente. Het verschil tussen de rente die je ontvangt over het bedrag in het bouwdepot en de hypotheekrente die je betaalt, is aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Je bouwdepot is een aparte rekening. Hier storten wij het bedrag dat jij hebt aangegeven nodig te hebben voor de verbouwing. Omdat je geen geld hoeft te betalen voor geld dat je niet gebruikt, krijg je hiervoor een rentevergoeding. De rente die je hiervoor ontvangt is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Het verschil tussen de rente over het bedrag in het bouwdepot en de hypotheekrente is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Lees hier alles over je bijBouwe bouwdepot.

Tegenwoordig kan je maximaal 100% van de marktwaarde lenen in je hypotheek. Alle kosten die buiten je hypotheeklening vallen moet je dus helemaal zelf betalen. Bijvoorbeeld met spaargeld of een schenking.

Als je kan aantonen dat je gaat investeren in energiebesparende maatregelen kan je echter tot wel 106% van je woningwaarde lenen in je hypotheek. Deze extra 6% moet je dan wel volledig investeren in het energiezuiniger maken van je huis. En je financiële situatie moet wel sterk genoeg zijn om deze hogere hypotheek te kunnen dragen.

Er zijn drie redenen waarom je huis zou moeten verduurzamen:

  1. Kosten - Wanneer je een woning hebt met een energielabel van C of lager, is het doorgaans financieel interessant om het energieverbruik van de woning terug te brengen.

  2. Comfort - Het verduurzamen van je woning levert veel comfort op. Zo zorgt goede isolatie ervoor dat de warmte binnen blijft in de winter, of buiten blijft in de hete zomer. Daarnaast zorgen zonnepanelen op je dak ervoor dat de zolder een stuk minder snel heet wordt. Zeker nu we vaker thuiswerken, kan dat veel woonplezier brengen.

  3. Het klimaat - Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Natuurlijk zjin industrie, landbouw en vervoer de grootste vervuilers, maar de bebouwde omgeving is nog steeds verantwoordelijk voor zo'n kwart van de co2 uitstoot. Dat kan en moet minder. Als woningbezitter kan je echt een verschil maken in de energietransitie.

Een verhoging op je hypotheek wordt gezien als een nieuwe hypotheekaanvraag. Je moet dus opnieuw een aantal documenten verzamelen en aanleveren, en deze moeten beoordeeld worden.

Gelukkig zit er met een verhoging niet dezelfde tijdsdruk op als bij een aankoop van een woning. Verhogingen worden door veel klanten dan ook als minder stressvol ervaren. Ook kan het zijn dat je niet nogmaals naar de notaris moet, omdat je nog ruimte hebt in je hypothecaire inschrijving.

Als alles voorspoedig loopt kan je rekenen op een doorlooptijd van 8 werkdagen.

Eerst bepaal je welke maatregelen geschikt zijn om jouw woning duurzamer te maken. Dit kan je doen door de duurzaamheidscheck te doen bij HomeQgo. Hierin zie je welke maatregelen interessant zijn voor jouw woning, wat de benodigde investering is én hoe snel je deze terugverdient door een lagere energierekening.

Op deze pagina vind je meer informatie over het aanvragen van een verhoging. De verhoging wordt behandeld als een nieuwe hypotheekaanvraag. Zodra deze aanvraag is goedgekeurd en afgerond, wordt het bedrag van de verhoging in een bouwdepot gestort en kan je de uitgaven voor je verduurzaming declareren.

HomeQgo kan je helpen bij het vinden van leveranciers en installateurs.

Kosten voor de verduurzaming Dat is geheel afhankelijk van welke energiebesparende maatregelen voor jouw woning geschikt zijn. We helpen je graag bij het maken van de inschatting.

Kosten voor de verhoging

  • € 250 Administratiekosten
  • € 250 Bemiddelingskosten (als je de verhoging zelf regelt)
  • € 950 Advies- en bemiddelingskosten (als je de verhoging samen met bijBouwe regelt)
  • € 700 Notariskosten (als er geen ruimte meer is in je hypothecaire inschrijving)
  • € 500 Taxatiekosten (niet nodig als je >60% schuld-marktwaardeverhouding hebt)
  • € 2.400 in het ergste geval, waarschijnlijk minder

De meeste kosten voor de verhoging kun je meefinancieren. Je hebt dus (bijna) geen out-of-pocket uitgaven. Het kost je vooral wat tijd.

Dat verschilt per maatregel die je treft. Zonnepanelen zijn doorgaans binnen zo'n 6 jaar terugverdiend, terwijl het bij een warmtepomp/lagetemperatuurverwarming combinatie een stuk langer duurt voordat deze is terugverdiend.

Wanneer je de duurzaamheidscheck doet doen bij HomeQgo kom je erachter welke maatregelen voor jouw woning interessant zijn en hoe snel je deze investering terugverdient.

Het is niet voor iedereen mogelijk om geld te verdienen met duurzaamheid. Van het gas af of een nul-op-de-meter woning kost veel geld en zal niet altijd een positieve rekensom zijn. Maar als jij een wat oudere woning hebt, met een energielabel van C of lager, kan het wel degelijk uitmaken om je woning te verduurzamen. Zo is het goed isoleren van je woning iets waar je sowieso baat bij hebt, en zijn er daarna nog veel andere mogelijkheden. We helpen je graag bij het maken van de rekensom.

Wij werken al een aantal jaar samen met homeQgo rondom het thema duurzaamheid. Zij hebben slimme software gebouwd om op basis van kadastrale gegevens een berekening te maken welke duurzame maatregelen geschikt zijn voor jouw woning, wat dat kost en wat dat oplevert aan besparingen.

Zij hebben ook een netwerk van installateurs die je kunnen helpen bij het plaatsen van de energiebesparende maatregelen die je kiest. De Rabobank heeft onlangs een meerderheidsbelang genomen in homeQgo, maar gelukkig werken ze nog steeds graag met ons samen.

Benieuwd hoe je jouw woning kunt verduurzamen? Doe de duurzaamheidscheck bij HomeQgo.

Wij weten veel over hypotheken, maar wat minder over duurzame maatregelen. Dus zodra je een inhoudelijke vraag hebt over duurzame maatregelen, neem dan even contact op met onze duurzaamheidspartner homeQgo. Je kunt hun bellen, mailen, WhatsAppen of met ze chatten.

Ga naar de website van homeQgo voor meer informatie.

Er zijn verschillende hypotheekvormen, maar sinds 1 januari 2013 kunnen starters alleen nog maar kiezen voor een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek als zij gebruik willen maken van hypotheekrenteaftrek. Daarnaast is het bij ons mogelijk om een leningdeel van met een aflossingsvrije hypotheek te sluiten als je al eerder een hypotheek hebt gehad en daardoor gebruik mag maken van het overgangsrecht.

Een uitgebreidere uitleg lees je in onze 'Snelcursus Hypotheken'.

In principe regel je jouw hypotheekrenteaftrek jaarlijks tegelijkertijd met je jaarlijkse Inkomensbelastingaangifte.

Je kunt de hypotheekrenteaftrek in plaats van jaarlijks achteraf, ook maandelijks ontvangen. MEer informatie vind je op de website van de Belastingdienst.

Meer over de hypotheekrenteaftrek lees je in ons blog 'Hypotheekrenteaftrek: de ultieme gids'.

Ja, het is mogelijk om een bijBouwe Hypotheek aan te vragen als je als zelfstandige minstens 36 maanden bezig bent of als je ten minste 12 maanden privé of via een persoonlijke BV actief bent én je toetreedt tot een bestaande onderneming die tenminste 36 maanden bestaat.

Meer informatie over een hypotheek afsluiten als zzp'er lees je hier.

Ja, het is mogelijk om een bijBouwe Hypotheek aan te vragen als je een tijdelijk dienstverband hebt.

Je hebt twee opties:

  • Je inkomen aantonen via Inkomensbepaling Loondienst.
  • Je inkomen aantonen met een werkgeversverklaring met verklaring voortzetting dienstverband.

Als je werkgever van plan is om je contract te verlengen en een verklaring voortzetting dienstverband (voorheen intentieverklaring) kan verstrekken, gaan we uit van je huidige inkomen volgens de werkgeversverklaring.

Als je geen verklaring voortzetting dienstverband kan krijgen, gaan we uit van je gemiddelde inkomen van de laatste drie jaar met als maximum het inkomen van het laatste jaar.

Lees hier meer over in ons blog: Hypotheek voor de flexwerker: hoe jij een huis kan kopen zonder vast contract.

Om een sociale uitkering mee te mogen rekenen die tot het toetsinkomen stellen wij dat de uitkering niet voor een beperkte periode mag worden uitgekeerd. Dit toon je aan middels een toekenningsbesluit of een schriftelijke verklaring van de uitkerende instantie.

Voorbeelden van acceptabele sociale uitkeringen zijn de: Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA) uitkering, de WAO en de WAZ-uitkering.

Let op! Als de uitkering voor een beperkte periode wordt uitgekeerd maar direct wordt opgevolgd door een andere bestendige inkomensbron zoals bijvoorbeeld pensioen dan wordt de uitkering behandeld als een bestendige inkomensbron.

Buitenlands inkomen kan worden meegenomen als het inkomen in euro's is en je in Nederland woonachtig en belastingplichtig bent.

Om een hypotheek te kunnen sluiten heb je een 'bestendig' inkomen nodig. Dit betekent dat je niet per se een vast contract nodig hebt. Bij een tijdelijk contract kan de werkgever ook een intentieverklaring afgeven, of je kan aan de hand van je inkomen van de laatste drie jaar aantonen dat je een bestendig inkomen hebt.

Meer over een hypotheek krijgen zonder vast contract lees je hier.

Een ondernemer moet van de laatste drie volledige kalenderjaren een inkomen als ondernemer aantonen. Dit betekent dat een startende ondernemer die dit nog niet heeft, geen hypotheek kan aanvragen.

Bij hypotheken zonder NHG is het mogelijk om een deel van je huurinkomsten mee te nemen in je toetsinkomen. We berekenen dit door de huurinkomsten te verminderen met 20% exploitatiekosten en de lasten van een eventuele financiering. Je dient ten minste aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • Het verhuurde pand valt voor de belasting in de categorie “inkomen uit sparen en beleggen” (box 3)
  • De huurinkomsten moeten vast en bestendig zijn, dit toon je aan door de volgende documenten aan te leveren:
  • Huurcontract, de originele duur moet ten minste 12 maanden zijn
  • Huurbijschrijvingen van de afgelopen drie maanden
  • Inkomsten uit kamerverhuur worden meegenomen wanneer ten minste 1 kamer wordt verhuurd aan familie tot en met de tweede graad.
  • De huurinkomsten moeten vrij beschikbaar zijn, wat betekent dat je zelf kan beslissen wat je met de inkomsten wil doen.
  • Aanvrager verklaart dat de woning die gefinancierd wordt voor eigen bewoning is
  • Het verhuurde pand is hypotheekvrij of er moet een verklaring van de geldverstrekker zijn dat de verhuur is toegestaan.

Let op! Indien het toetsinkomen voor 50% of meer uit huurinkomsten bestaat, dan wordt de aanvraag nader beoordeeld en kunnen er aanvullende documenten worden opgevraagd.

Ja als je een dienstverband voor onbepaalde tijd hebt (of een onvoorwaardelijke intentieverklaring), mag er bij een onvoorwaardelijke inkomensstijging binnen 6 maanden worden uitgegaan van dit hogere inkomen. Je moet hiervan wel een getekende verklaring van je werkgever aanleveren.

Nee, omdat een WGA uitkering tijdelijk is kan er op basis van dat inkomen geen hypotheek verstrekt worden.

Het bepalen van je toetsinkomen met het UWV verzekeringsbericht is heel eenvoudig. Volg deze stappen:

  • Jij downloadt het UWV verzekeringsbericht van de website van het UWV.
  • Jij of je adviseur berekent het toetsinkomen door gebruik te maken van de online rekentool.
  • Jij of je adviseur vult het vastgestelde toetsinkomen in, en geeft aan dat de beoordeling moet plaatsvinden op basis van het UWV verzekeringsbericht.
  • Jij of je adviseur levert het UWV verzekeringsbericht aan ons. Wij checken de berekening.

Heb je vragen over het gebruik van jouw UWV Verzekeringsbericht voor je hypotheekaanvraag? Deze kun je aan ons stellen, hiervoor hoef je niet met het UWV contact op te nemen.

De Inkomensbepaling Loondienst is voor het merendeel van de aanvragen geschikt. Daarop zijn een aantal uitzonderingen:

  • Wanneer je recent meer bent gaan verdienen
  • Wanneer je minder dan 24 maanden werkt
  • Wanneer je korter dan 3 maanden in loondienst bent
  • Voor flexwerkers

In bovenstaande gevallen is een werkgeversverklaring wellicht meer geschikt.

Heb je vragen over het gebruik van jouw UWV Verzekeringsbericht voor je hypotheekaanvraag? Deze kun je aan ons stellen, hiervoor hoef je niet met het UWV contact op te nemen.

De werkgeversverklaring en de Inkomensbepaling Loondienst zijn twee verschillende methoden om inkomen uit loondienst te berekenen. De uitkomsten van de berekeningen kunnen dus van elkaar afwijken. Je kan beide methoden gebruiken, maar uiteindelijk moet je kiezen welke het meest passend is.

Heb je vragen over het gebruik van jouw UWV Verzekeringsbericht voor je hypotheekaanvraag? Deze kun je aan ons stellen, hiervoor hoef je niet met het UWV contact op te nemen.

Het UWV Verzekeringsbericht (in PDF formaat met waarmerk) mag op de datum van het bindend kredietaanbod niet ouder zijn dan 3 maanden. Anders vragen we je een nieuw UWV Verzekeringsbericht op te vragen op de website van het UWV. Hiermee kan je het inkomen opnieuw berekenen met behulp van de rekentool.

Let op! Als je het document uitprint, vervalt het waarmerk op de PDF. Je moet dan een nieuwe downloaden via MijnUWV.

De jaaropgave kan je downloaden uit MijnLeninginzicht. We sturen hem niet toe.

Ja dat kan! Je jaaropgave vind je gewoon in MijnLeninginzicht.

bijBouwe streeft er naar om papierloos te werken. Daarom is het in principe niet mogelijk om je jaaropgave per post te versturen. In onze digitaliserende wereld is het bovendien in je voordeel om je jaaropgave digitaal te hebben. We begrijpen dat het niet voor iedereen eenvoudig is om een jaaropgave uit je account te halen, maar we staan voor je klaar om je daarmee te helpen.

Uiteraard doen wij ons best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ben je toch niet tevreden, dan kan je een e-mail sturen naar klacht@bijbouwe.nl of een brief sturen naar: bijBouwe, Frederik Roeskestraat 97 D, 1076 EC Amsterdam. In je e-mail of brief noem je jouw klacht, adres, telefoonnummer en e-mail adres. Wij zullen je dan binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie geven.

Als je klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan je jouw klacht binnen drie maanden na ontvangst van onze inhoudelijke reactie voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), dit kan via Kifid.nl of het Europees ODR Platform.

Als blijkt dat je hypotheekaanvraag niet door kan gaan omdat je niet past binnen onze acceptatiecriteria, betaal je in principe geen extra kosten.

Als we je aanvraag af moeten wijzen op basis van informatie over je situatie die we vooraf niet van je hebben gekregen, ben je wel Bemiddelings- en/of Advieskosten verschuldigd.

Meer hierover lees je in de Bemiddelingsovereenkomst (als je zelf afsluit) of de Advies & Bemiddelingsovereenkomst (als je met een bijBouwe adviseur afsluit).

Alle kosten worden vermeld op de rente en tarievenpagina. Buiten deze kosten zijn er geen extra kosten of 'verborgen' kosten.

De kosten verschillen per situatie, onder andere of je een bestaande of een nieuwbouw woning koopt. De mogelijke kosten zijn: overdrachtsbelasting, notariskosten leveringsakte, kosten bankgarantie, makelaarscourtage (indien aankoopmakelaar ingeschakeld), hypotheekadvieskosten, notariskosten hypotheekakte, taxatiekosten, kosten bouwkundig rapport, kosten Nationale Hypotheek Garantie, afsluitkosten overlijdensrisicoverzekering (ORV).

Lees hier meer over in ons blog: 'Wat mag het kosten? Huis kopen, dit ben je straks kwijt'.

Alle betalingen voor bijBouwe gebeuren via iDEAL. Je hebt toegang tot iDEAL als je internetbankiert bij een van de Nederlandse banken.

Als je betaalt met iDEAL wordt je automatisch doorverwezen naar het inlogscherm van je bankomgeving. Binnen deze goed beveiligde omgeving kan je de betaling afronden.

Voor een betaling via iDEAL betaal je bij ons geen extra kosten.

Een meeneemregeling (ook wel verhuisregeling genoemd) maakt het voor jou mogelijk om een aantal kenmerken van je huidige hypotheek mee te nemen wanneer je verhuist. Deze kenmerken zijn:

  • Je laatst overeengekomen renteblad (je rente kan dus wel wijzigen als je bijvoorbeeld van een NHG naar niet-NHG hypotheek gaat of een andere wijziging in je risicoklasse plaatsvindt na verhuizen).
  • Maximaal je uitstaande hypotheeksom (direct voorafgaand aan het moment van volledige aflossing).
  • De einddatum van je hypotheek.
  • De renteherzieningsdatum (het einde van je rentevaste periode).
  • De aflosvorm (als je nu een aflossingsvrije hypotheek hebt, dan is het wel mogelijk deze om te zetten naar een annuïtaire of lineaire hypotheek).

De meeneemregeling kan handig zijn, omdat je huidige hypotheekrente misschien lager is dan de rente voor nieuwe hypotheken die aangeboden wordt wanneer je wil verhuizen. De meeneemregeling is op papier vrij eenvoudig, in de praktijk minder. Je krijgt te maken met verschillende leningdelen, looptijden en rentevaste periodes. Het kan handig zijn om een onafhankelijk adviseur in te schakelen om je bij te staan bij het verhuizen van je hypotheek.

Veel hypotheekverstrekkers hebben een meeneemregeling, bijBouwe ook. De voorwaarden voor het gebruiken van deze meeneemregeling zijn per verstrekker anders.

Bekijk voor meer informatie ook de Algemene Voorwaarden van de bijBouwe Hypotheek.

Ja, je bijBouwe hypotheek heeft een meeneemregeling. Dit betekent dat het mogelijk is om een aantal kenmerken van je bestaande hypotheek mee te nemen naar je nieuwe hypotheek.

Kenmerken die je meeverhuist

  • Je laatst overeengekomen renteblad (je rente kan dus wel wijzigen als je bijvoorbeeld van een NHG naar niet-NHG hypotheek gaat of een andere wijziging in je risicoklasse plaatsvindt na verhuizen),
  • Maximaal je uitstaande hypotheeksom (direct voorafgaand aan het moment van volledige aflossing),
  • De einddatum van je hypotheek,
  • De renteherzieningsdatum (aan het einde van je rentevaste periode),
  • De aflosvorm (als je nu een aflossingsvrije hypotheek hebt, dan is het wel mogelijk deze om te zetten naar een annuïtaire of lineaire hypotheek).

Hier is wel een aantal belangrijke voorwaarden aan verbonden. Let er wel op dat als je gaat verhuizen en gebruik wilt maken van de regeling, de Algemene Voorwaarden van je bijBouwe hypotheek en onze acceptatiecriteria altijd leidend zijn.

Voorwaarden

  • Je moet 30 dagen voordat je hypotheekschuld wordt afgelost, schriftelijk aan bijBouwe kenbaar maken dat je gebruik wilt maken van de meeneemregeling,
  • Tussen het aflossen van je huidige hypotheekschuld en het passeren van je nieuwe hypotheekakte zit maximaal 6 maanden (180 dagen),
  • De schuld-marktwaardeverhouding in de nieuwe situatie voldoet aan bepaalde voorwaarden:
  • Voor niet-NHG hypotheken geldt dat de verhouding tussen de lening en de marktwaarde van de woning (schuld-marktwaardeverhouding) in de nieuwe situatie niet hoger mag zijn dan de bovengrens van de risicoklasse van de hypotheek op het moment van verstrekken van de originele hypotheek. De risicoklassen zijn: 0 - t/m 60%, 60-75%, 75-85%, 85-90, 90-95%, 95-100%, 100-106%.
  • Voor NHG-hypotheken geldt dat de nieuwe hoofdsom tot 100% van de marktwaarde van de woning kan stijgen. Maak je gebruik van energiebesparende voorzieningen dan mag je tot 106% lenen, en
  • Je voldoet opnieuw aan alle acceptatiecriteria van bijBouwe.

De uitleg in de veelgestelde vragen van bijBouwe.nl geven wij om je meer inzicht te geven in de voorwaarden en acceptatiecriteria van de bijBouwe Hypotheek. Dit doen we omdat we het belangrijk vinden dat je bewuste keuzes maakt.

Let er wel op dat de Algemene Voorwaarden en acceptatiecriteria van bijBouwe uiteindelijk altijd leidend zijn bij beslissingen die we maken over je hypotheek. Twijfel je over hoe iets werkt in je eigen situatie? Neem dan contact op met bijBouwe of met je onafhankelijk adviseur.

Ja, op de meeneemregeling zijn de Algemene Voorwaarden van bijBouwe en de geldende acceptatiecriteria van toepassing. Hieronder staat een korte uitleg per voorwaarde zoals je deze kan vinden in Artikel 26 uit de Algemene Voorwaarden.

Je voldoet ook voor de nieuwe bijBouwe Hypotheek aan de dan geldende acceptatiecriteria van bijBouwe.

Natuurlijk moet je opnieuw voldoen aan onze acceptatiecriteria. Je inkomen moet bijvoorbeeld voldoende zijn om de nieuwe hypotheeklast te dragen. Ook kan je nog steeds geen woonboot of vakantiewoning financieren met de bijBouwe Hypotheek.

Als je uiterlijk 30 dagen voor algehele aflossing hiervoor een verzoek hebt ingediend.

Je verzoek om gebruik te maken van de meeneemregeling moet je 30 dagen voordat je de oude hypotheek volledig aflost schriftelijk indienen. Zo kunnen wij zorgen dat je de kenmerken van je huidige hypotheek zonder slag of stoot mee kan nemen naar je nieuwe woning.

Tussen aflossing van jouw bestaande bijBouwe Hypotheek en het passeren van de hypotheekakte van de nieuwe bijBouwe Hypotheek zit maximaal 6 maanden (180 dagen).

Als jij je huidige bijBouwe Hypotheek wil meenemen, moet je huidige woning verkocht en overgedragen zijn bij de notaris. Ook kan je niet te lang wachten met het kopen van je nieuwe woning. Er mag tussen het overdragen van je oude woning aan de kopers en het passeren van je nieuwe hypotheekakte maximaal 180 dagen (6 maanden) zitten. Mocht dit langer duren, dan vervalt je recht om gebruik te maken van de meeneemregeling.

De verhouding tussen de lening en marktwaarde van de woning mag in de nieuwe situatie niet in een hogere risicoklasse vallen dan de originele lening op het moment van verstrekken;

Deze voorwaarde is technisch, daarom leggen we het graag uit met een voorbeeld.

Voorbeeld__

Oude situatie

Je koopt een woning met een marktwaarde van € 200.000 en je wil daarvoor € 180.000 lenen van bijBouwe (het restant betaal je met eigen geld).

Je financiert (180.000 / 200.000 x 100% = ) 90% van de waarde van je woning. Dit heet je schuld-marktwaardeverhouding, ook wel je loan-to-value (LTV) genoemd.

Je koopt na 5 jaar een nieuwe woning. In die jaren heb je (extra) afgelost. Je huidige hypotheekschuld is nu € 160.000.

Nieuwe situatie

Je koopt een duurdere woning met een marktwaarde van € 300.000. De rente op hypotheken is gestegen ten opzichte van 5 jaar geleden en je wil graag gebruik maken van de meeneemregeling van bijBouwe. Kan je jouw bestaande hypotheek meenemen?

Dat ligt er aan.

De schuld-marktwaardeverhouding van je nieuwe hypotheek mag niet in een hogere risicoklasse vallen dan die van je oude hypotheek op het moment van verstrekken: 85-90%. Dat betekent dat je meegenomen hypotheek niet hoger mag zijn dan € 270.000 (90% van € 300.000).

Je kunt de resterende hypotheekschuld á € 160.000 meenemen. Daarnaast kun je een verhoging aanvragen voor € 110.000 (tot aan de grens van € 270.000). Op de verhoging is de rente van toepassing die op dat moment aangeboden wordt voor nieuwe bijBouwe hypotheken.

Het geld dat je nodig hebt naast de € 270.000 die je in totaal van bijBouwe kunt lenen, zal je moeten financieren met de gerealiseerde overwaarde door de verkoop van je woning en/of met eigen (spaar)geld. Als dit je niet lukt, kan je de hypotheek niet meenemen. Je zal dan een nieuwe hypotheek moeten afsluiten tegen de dan geldende rente.

Technisch gezien neem je de hypotheek niet mee naar je nieuwe woning. Je lost je huidige hypotheekschuld af bij de verkoop van je oude woning, en je krijgt een nieuwe hypotheek voor je nieuwe woning.

Voor de nieuwe hypotheek wordt een nieuwe overeenkomst gesloten met de meest recente Algemene Voorwaarden. Je nieuwe hypotheek is (maximaal) even hoog als je oude hypotheek op het moment van aflossen. Als je meer geld nodig hebt om je nieuwe woning te financieren, dan kan je een verhoging van je hypotheek aanvragen. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Nu gaan we iets meer in op de technische zaken van het verhuizen van je hypotheek.

Je rente

De rente op je nieuwe hypotheek is niet per se gelijk aan de rente die je op je oude hypotheek had. Dit komt doordat de schuld-marktwaardeverhouding (of NHG) kan veranderen bij je nieuwe hypotheek. Je neemt het meest recent vastgestelde renteblad mee naar je nieuwe hypotheek. Daarop staan de rentes voor verschillende schuld-marktwaardeverhoudingen en voor NHG hypotheken.

Stel je hebt geen NHG op je nieuwe hypotheek, dan kun je geen gebruik maken van de NHG-rente. In dat geval krijg je de rente voor niet-NHG hypotheken voor de schuld-marktwaardeverhouding van je nieuwe hypotheek.

De Algemene Voorwaarden

Voor je nieuwe hypotheek wordt een nieuwe overeenkomst gesloten. Zo worden de meest recente voorwaarden van toepassing, waaronder de meest recente Algemene Voorwaarden van bijBouwe. De oude overeenkomst en Algemene Voorwaarden vervallen. Als bijvoorbeeld in je oude voorwaarden stond dat je maximaal 101% van de marktwaarde van je woning mag lenen, en in de actuele algemene voorwaarden staat 100%. Dan geldt voor je nieuwe hypotheek die 100%. De Algemene Voorwaarden neem je dus niet mee.

Je rentevaste periode

Deze blijft gelijk aan de (resterende) rentevaste periode van je oorspronkelijke hypotheek. Je houdt dus dezelfde renteherzieningsdatum (de datum dat de rentevaste periode afloopt en je nieuwe rentevaste periode ingaat).

Je looptijd

Deze blijft gelijk aan de looptijd van je oorspronkelijke hypotheek. De einddatum van je hypotheek blijft dus gelijk. Deze lijkt makkelijk, maar het is iets technischer dan je in eerste instantie zou denken.

Nee, het is niet nodig om eerst je huidige woning te verkopen en over te dragen voordat je de hypotheek kan meenemen naar je nieuwe woning. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

De renteafspraak van de oude lening wordt op de passeerdatum van de nieuwe hypotheekakte meegenomen. De rente op de oude lening wordt op de passeerdatum omgezet in een overbruggingsrente. De oude lening dient binnen 24 maanden na het passeren van de nieuwe hypotheekakte te worden ingelost.

De nieuwe lening kan verstrekt worden als de huidige woning nog niet (definitief) verkocht is. Dit is alleen mogelijk wanneer ten minste voldaan is aan de volgende vereisten:

  • Je kan de marktwaarde aantonen met een taxatierapport (niet ouder dan 6 maanden). Als alternatief kan een Calcasa rapport worden aangeleverd. In dat geval wordt de marktwaarde gemaximeerd op het laagste van de waarde uit het Calcasa rapport en de WOZ-waarde.
  • Dubbele lasten kun je betalen voor een periode van 24 maanden of indien je eerder passeert voor de resterende looptijd
  • De schuld-marktwaardeverhouding van je huidige woning is maximaal 90%

Ja, dat kan. Dan moet je natuurlijk wel voldoen aan de voorwaarden voor de meeneemregeling (zie de Algemene Voorwaarden van bijBouwe). Maar let op, je rente kan veranderen: je gaat namelijk op basis van het laatste overeengekomen renteblad van de rente voor NHG hypotheken naar de rente voor niet-NHG hypotheken. Met andere woorden, je neemt de rente niet mee maar je neemt het laatste renteblad mee (met de toepasselijke rentes voor NHG hypotheken en voor verschillende schuld-marktwaardeverhoudingen). Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld.

Voorbeeld

Stel je hebt bij de aanvraag van je hypotheek je hypotheekrente vastgezet voor 10 jaar, met NHG en een rente van 1,78%. Na 5 jaar verhuis je naar een duurdere woning, waardoor je geen gebruik kan maken van NHG. Voor je nieuwe woning ga je 100% van de marktwaarde financieren (dit is belangrijk voor de rente die je krijgt na verhuizen).

Hieronder staat het renteblad dat van toepassing was toen jij de hypotheekrente 5 jaar geleden hebt vastgezet (bij de aanvraag van je hypotheek). In het rood zie je de oude NHG-rente en in het groen je nieuwe rente. De rente is voor jouw schuld-marktwaardeverhouding 2,34%. De rente voor je hypotheek stijgt daarom van 1,78% naar 2,34%.

Renteblad bij het aanvragen van je bijBouwe hypotheek (5 jaar geleden)

renteblad-meeneemregeling-aanpassing-risicoklasse

In alle gevallen (ook wanneer je oude hypotheek zonder NHG is afgesloten) geldt dat als de schuld-marktwaardeverhouding lager is na verhuizing (en een nieuwe risicoklasse van toepassing is), de rente anders zal zijn voor je nieuwe hypotheek. Dit werkt op dezelfde manier als in het bovenstaande voorbeeld.

Niets, de renteherzieningsdatum blijft gelijk.

Als je, naast de resterende hypotheekschuld die je meeneemt, je hypotheek wil verhogen (bijvoorbeeld omdat je een duurdere woning koopt) dan zal je hypotheek veranderen. Voor het deel waarmee je de hypotheek wil verhogen, betaal je de dan geldende hypotheekrente.

De verhoging krijgt een eigen rentevastperiode, deze wordt niet beïnvloedt door andere leningdelen.

Die blijft hetzelfde: de einddatum van je lening is onveranderd. Je bijBouwe hypotheek heeft een looptijd van maximaal 30 jaar. Als je jouw hypotheek voor 30 jaar hebt afgesloten, na 5 jaar verhuist en gebruik maakt van de meeneemregeling; dan houdt je hypotheek dezelfde einddatum. De resterende looptijd is dus nog 25 jaar.

Als de hypotheek die je meeneemt niet voldoende is om je nieuwe woning te kopen, dan kan je een verhoging van je hypotheek aanvragen. Het verhoogde deel zal de actuele rente hebben, maar wel met een looptijd die gelijk is of korter dan de looptijd van je oorspronkelijke hypotheek. Dus in het bovenstaande voorbeeld maximaal 25 jaar.

Een verhoging van je hypotheek heeft invloed op je maandelijkse kosten. Je bent maandelijks meer geld kwijt aan het aflossen van je hypotheek, daarnaast doe je dit nu in 25 jaar in plaats van 30 jaar. Daardoor heeft het invloed op wat je maximaal kan lenen voor je nieuwe hypotheek.

ls de woning wordt verkocht bij een scheiding, dan kan één van de leningnemers (dus jij of je (ex)partner) gebruik maken van deze meeneemregeling. De andere partner dient schriftelijk afstand te doen van het recht op de meeneemregeling.

Als één van jullie in de woning blijft met de bijBouwe hypotheek, kan degene die vertrekt geen gebruik maken van de meeneemregeling.

Wat het geval van scheiden bijzonder maakt, is dat er vaak verhuisd wordt naar een woning met een lagere waarde dan de huidige woning. De voorwaarden voor de meeneemregeling gelden nog steeds, alleen de uitwerking is net anders.

Voorbeeld

Jullie kopen samen een woning met een hypotheek van € 400.000, dit is ook de marktwaarde van de woning. Hierdoor heb je een hypotheek met een schuld-marktwaardeverhouding van 100%.

Jullie komen na 2 jaar tot de conclusie dat jullie niet samen verder willen. Op alleen jouw inkomen kan je niet in de woning blijven wonen en voor je partner geldt hetzelfde. Daarom besluiten jullie de woning te verkopen en dat jij gebruik mag maken van de meeneemregeling.

In de laatste 2 jaar hebben jullie € 20.000 afgelost op de hypotheek en op het moment dat de hypotheek volledig wordt afgelost (de woning wordt verkocht) is de hypotheekschuld € 380.000.

Je hebt een nieuwe woning gevonden met een marktwaarde van € 200.000. In de Algemene Voorwaarden van bijBouwe staat dat de schuld-marktwaardeverhouding van de nieuwe hypotheek niet hoger mag zijn dan de risicoklasse van je vorige hypotheek op het moment van verstrekken. In dit voorbeeld is dit 95-100%.

Dit betekent dat je € 200.000 van je hypotheek mag verhuizen. Alles wat je meer nodig hebt voor het financieren van je woning (bijvoorbeeld je kosten koper), zal je uit de overwaarde en met eigen geld moeten betalen.

Het is mogelijk om een verbouwing mee te financieren. Wij gaan er in de berekening bij de aanvraag van uit dat de waarde van de woning met 60? van de verbouwingskosten stijgt. In het taxatierapport moet de marktwaarde na verbouwing zijn vermeld. De maximale hypotheek is namelijk beperkt tot 100% van de marktwaarde na verbouwing. Dus als je een verbouwing wilt meefinancieren moet de waarde van de woning na verbouwen hoog genoeg zijn. Anders moet je een deel uit eigen middelen betalen.

Lees hier meer over in ons blog: 'Help! Mijn klusser moet gefinancierd worden verbouwing meefinancieren in je hypotheek'.

Het kan zijn dat je een overlijdensrisicoverzekering (ORV) af moet sluiten om een hypotheek te kunnen krijgen. Dit is afhankelijk van de waarde van de woning en de hoogte van de lening. Als de lening hoger is dan 80% van de waarde van de woning, dan heb je een ORV nodig.

Rekenvoorbeeld: als je een hypotheek aanvraagt van € 102.000 voor een woning met een waarde van € 100.000, dan moet het verzekerde bedrag dus minstens € 22.000 zijn.

Meer over de overlijdensrisicoverzekering lees je in ons blog 'Wat is een overlijdensrisicoverzekering, en heb ik het nodig voor mijn hypotheek?'

Wanneer je een lening sluit of gaat sluiten bij een vriend of familielid, dan wegen de lasten van de lening mee bij het berekenen van de maximale hypotheek die wij je kunnen bieden. Je dient deze (toekomstige) lening dus op te geven bij het aanvragen van de hypotheek.

De Belastingdienst kan je ook vragen om een administratie van deze lening aan te tonen. Leg dus goed vast wat de voorwaarden van deze lening zijn.

Je kan niet in je eentje een hypotheek afsluiten op een woning waar je niet volledig eigenaar van bent. Alle eigenaren dienen ook schuldenaar te worden, dus als je partner mede-eigenaar wordt, dan moeten jullie de hypotheek ook gezamenlijk aanvragen.

Het is helaas niet mogelijk om met de bijBouwe hypotheek een woning te financieren die op de veiling is aangekocht.

Ja, als je al een aflossingsvrije hypotheek hebt, is het mogelijk om tot maximaal 50% van de waarde van je nieuwe huis aflossingsvrij te sluiten. Je moet hiervoor voldoen aan de voorwaarden die gelden voor het overgangsrecht volgens de Belastingdienst.

Meer over de aflossingsvrije hypotheek lees je in ons blog: 'Aflossingsvrije hypotheek: de voor- en nadelen'.

Het is helaas niet mogelijk om een bijBouwe Hypotheek aan te vragen voor een recreatiewoning.

Het is helaas niet mogelijk om een bijBouwe Hypotheek aan te vragen voor een woning waar je niet zelf gaat wonen.

Hier kan je wel een verhuurhypotheek aanvragen bij ons andere label Dynamic. Bekijk de website voor meer informatie.

Het is mogelijk om een bijBouwe Hypotheek aan te vragen voor een nieuwe woning als je huidige woning nog niet is verkocht. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Kijk voor deze voorwaarden in onze Acceptatiehandleiding.

Borgstelling door bijvoorbeeld ouders is niet mogelijk, een eventuele schenking natuurlijk wel.

Meer informatie over schenkingen en hoe je er mee om gaat lees je hier.

Wij bieden bij het afsluiten van de hypotheek de mogelijkheid om een bankgarantie aan te vragen bij BNP Paribas Cardif. De kosten hiervoor zijn 1% van het gevraagde garantiebedrag met een minimum van € 100.

Nee, om een bijBouwe hypotheek aan te vragen moet je woonachtig zijn in Nederland.

Het is bij een aanvraag via de website niet mogelijk om meer te lenen bij het treffen van energiebesparende maatregelen. Dit kan wel als je de aanvraag doet met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Welke energiebesparende maatregelen je kan financieren is te lezen in het blog: ["Gaan voor groen: Energiebesparende maatregelen via je hypotheek financieren"](https://www.bijbouwe.nl/blog/financiering-van-energiebesparende-maatregelen-groene-hypotheek.aspx ""Gaan voor groen: Energiebesparende maatregelen via je hypotheek financieren"").

Inkomen vanuit PGB, zowel zelfstandig als in loondienst, wordt niet meegenomen bij het bepalen van jouw toetsinkomen.

Het is niet mogelijk om voor een bijBouwe hypotheek inkomsten uit vermogen mee te nemen bij het bepalen van de maximale hypotheek.

Ja, het is mogelijk om een bijBouwe hypotheek af te sluiten in combinatie met een starterslening. Alleen niet als je via de website een bijBouwe Hypotheek af wilt sluiten. Dit is wel mogelijk als je de hypotheek aanvraagt met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Alle koopregelingen die door Nationale Hypotheek Garantie (NHG) worden geaccepteerd, worden ook door bijBouwe geaccepteerd.

Nee, het is niet mogelijk om een combinatie van verschillende rentevastperiodes te kiezen met een bijBouwe hypotheek.

Het is nog niet mogelijk om met een bijBouwe Hypotheek een restschuld te financieren.

Ja, het is mogelijk om onder bepaalde voorwaarden voor de overwaarde een overbruggingskrediet af te sluiten. De minimale hoogte is € 10.000. Bekijk onze Acceptatiehandleiding voor meer informatie.

Het is helaas niet mogelijk om een vermogensopbouwproduct aan een bijBouwe hypotheek te koppelen of verpanden.

Dit is bij ons helaas niet mogelijk.

Je kan een hypotheekofferte aanvragen door te berekenen wat je kan lenen en de hypotheekaanvraag te starten. Kies je om het zelf af te sluiten? Dan krijg je snel een indicatieve offerte toegestuurd. Vraag je de hypotheek aan met advies? Dan ga je eerst in gesprek met een van onze adviseurs voordat deze jou de offerte toestuurt.

Er worden geen kosten in rekening gebracht als je de hypotheekofferte annuleert. Als je de geldigheid hebt verlengd van 4 naar 6 maanden, wordt er 1% van de hypotheeksom aan annuleringskosten in rekening gebracht als de verlengingsperiode is ingegaan.* De gemaakte advies- en bemiddelingskosten worden niet terugbetaald.

*Als wij op basis van ons acceptatiebeleid tijdens de verlenging de hypotheekaanvraag afwijzen, dan brengen wij geen annuleringskosten in rekening.

De hypotheekofferte is 4 maanden geldig en maximaal te verlengen met 2 maanden. Je moet daarom wachten met het aanvragen van de hypotheek tot de passeerdatum niet verder dan 6 maanden in de toekomst ligt.

Het verlengingsvoorstel moet voor het einde van de offertegeldigheid (4 maanden) worden ingestuurd.

Dat komt door hoe bijBouwe aan het geld voor hypotheken komt. bijBouwe is namelijk de hypotheek zonder bank. Dat betekent dat we niet werken volgens het oude model van banken waarbij spaargeld wordt gebruikt voor het verstrekken van leningen. In plaats daarvan halen wij geld op bij institutionele beleggers, oftewel: pensioenfondsen, verzekeraars en, jawel, banken. Zij beleggen in bepaalde rentetarieven die voor hun beleggingsstrategie interessant zijn op basis van duur (rentevastperiode) en risico (schuld-marktwaardeverhouding). Ook banken halen steeds vaker hun geld voor het verstrekken van leningen niet meer bij spaarders vandaan.

Deze manier van financieren kan betekenen dat sommige hypotheek rentetarieven (combinaties van rentevastperiode/schuld-marktwaardeverhouding) tijdelijk uitverkocht kunnen zijn, wanneer al het beschikbare geld voor die bepaalde rente al is verstrekt. De traditionele bank, die hypotheken vanuit de eigen balans verstrekt, heeft dit probleem niet. Echter: wanneer diezelfde bank bepaalde looptijden minder aantrekkelijk vindt, zal deze hogere tarieven vragen om deze hypotheekrente tarieven te ontmoedigen. Wij zullen nooit dit soort ontmoedigingstarieven rekenen. Ook onze beleggers kunnen ons hier niet toe dwingen, we hebben immers afgesproken dat wij de rente voor nieuwe en bestaande hypotheken bepalen.

Deze ontmoediging heeft ook nog eens negatieve invloed op klanten die hun hypotheek willen wijzigen. Die worden dan verplicht om tegen hoge rentes te wijzigen. Wij houden al onze rentes in lijn met onze scherpe rentestrategie, ook als ze tijdelijk niet beschikbaar zijn voor nieuwe klanten. Zo profiteren bestaande klanten ook van onze scherpe hypotheekrente tarieven.

Nee, bestaande klanten krijgen dezelfde hypotheekrente aangeboden als nieuwe klanten. Hierin zit geen verschil. Bekijk de actuele hypotheekrente.

Minimaal drie maanden voordat je rentevastperiode eindigt, ontvang je van ons een nieuw rentevoorstel, waarin je je rentevastperiode kan kiezen.

Benieuwd hoe je kan besparen na afloop van je rentevast periode?

Je kan kiezen uit een variabele of een vaste hypotheekrente. Kies je voor een variabele rente, dan kan de rente elke maand veranderen. Je kan de hypotheekrente vastzetten voor een periode van maximaal de gehele looptijd van de hypotheek.

Benieuwd hoe je de beste rentevast periode kiest voor jouw situatie? Zo bepaal je dit.

Nee, rentemiddeling en rentebedenktijd zijn niet mogelijk.

Euribor is een financiële benchmark die wordt beheerd door het European Money Markets Institute (EMMI). Zij zijn verantwoordelijk voor het vaststellen en publiceren van de benchmark. Dat is een ander woord voor het rentetarief waartegen een selectie van Europese banken elkaar kortlopende leningen verstrekt in euro’s. Je kan Euribor daarom ook zien als de inkoopprijs die een bank betaalt voor kortlopende leningen. Ook wij baseren het basistarief van onze hypotheekrentes op de Euribor. Dit betekent dat dalingen en stijgingen van het Euribor tarief ervoor zorgen dat de variabele rente van je bijBouwe Hypotheek ook stijgt of daalt.

Meer informatie vind je hier 'Hypotheek en Euribor' en hier 'EMMI Benchmarks'.

Sluit je een hypotheek af met variabele rente, dan houden wij standaard een hogere rente aan. Deze toetsrente van minstens 5% gebruiken we zodat je iets meer zekerheid hebt dat je de hypotheek ook kan dragen als het iets duurder wordt. Desondanks moet je beseffen dat het een risico is die je zelf draagt en moet willen dragen.

Je hypotheeklasten kunnen enorm schommelen als je kiest voor een variabele rente. Wij kijken bij het vaststellen van je maximale hypotheek echter niet naar het variabele rentepercentage van die dag. We rekenen standaard met een toetsrente van minimaal 5%. Deze gebruiken we zodat je iets meer zekerheid hebt dat je de hypotheek ook kan dragen als het iets duurder wordt en voorkomt dat je teveel leent. Desondanks moet je beseffen dat je het risico van hogere maandlasten kunt en moet willen dragen.

Natuurlijk betaal je de variabele rente die op dat moment geldt, de toetsrente wordt puur gebruikt voor de hypotheekberekening.

Het taxatierapport moet een gevalideerd rapport zijn dat aan de eisen van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) voldoet. Een taxateur kan ervoor zorgen dat het rapport aan die eisen voldoet.

Meer informatie over taxatie lees je in ons blog: Taxatierapport nodig voor je hypotheek? Dit moet je weten [Q&A]

Een gevalideerde desktoptaxatie, waarbij er alleen getaxeerd wordt op basis van beschikbare data en modellen, is toegestaan om de waarde en verwachte verkooptermijn van je huidige woning aan te tonen, met of zonder overbruggingskrediet.

Heb je een hypotheek met NHG-garantie? Dan kan je verhogen tot 100% van de marktwaarde van de woning.

Heb je geen NHG-garantie? Dan is het iets complexer. Dat leggen we hieronder uit:

Je mag verhogen tot maximaal dezelfde risicoklasse die je had bij je originele hypotheekaanvraag. De klassen zijn 0 t/m 60%, 60-75%, 75-85%, 85-90%, 90-95%, 95-100%, 100-106%.

Dus: stel je hebt een woning die € 200.000 waard is met een hypotheek van € 160.000. Je schuld-marktwaardeverhouding is dan 80%, dus risicoklasse 75-85%. Je gaat voor € 20.000 verbouwen, waardoor je hypotheekschuld groeit naar € 180.000.

Als je hypotheekschuld groeit door de verbouwing, zal je woningwaarde waarschijnlijk ook stijgen. Een taxateur bepaalt dit voor je. Als je woning na de verbouwing op een woningwaarde van € 220.000 getaxeerd wordt, is de verhouding 82%. Daarmee valt het in dezelfde risicoklasse en mag je dus verhogen.

De minimale leeftijd voor het afsluiten van een hypotheek is 18 jaar.

Er is geen maximale leeftijd voor het aanvragen van een hypotheek. Als je bij het afsluiten van je hypotheek een overlijdensrisicoverzekering (ORV) nodig hebt, kan dit echter wel van invloed zijn. Een overlijdensrisicoverzekering is nodig als je hypotheek hoger is dan 80% van de waarde van de woning en je 70 jaar of ouder bent. Veel overlijdensrisicoverzekeringen kunnen maximaal tot de leeftijd van 75 jaar lopen.

Lees hier meer over in ons blog: 'Een hypotheek afsluiten na 65 jaar: hoe zit dat?'

Een studieschuld hoeft geen belemmering te zijn als je een huis wilt kopen. De lasten van de lening zijn wel van invloed op de maximale hypotheek, dus als je de studieschuld opgeeft bij het invullen van je gegevens wordt er hiermee rekening gehouden als we jou een Hypotheekaanbod voor een online hypotheek doen.

Meer over het kopen van een huis met een studieschuld lees je hier.

Nee. Het is heel verleidelijk om een studieschuld te verzwijgen wanneer je een hypotheek aanvraagt. Toch ben je verplicht om bij je hypotheekaanvraag al je schulden en/of betalingsverplichtingen te melden, zo ook je studieschuld.

Misschien kan je nu makkelijk je studieschuldaflossingen én je hypotheeklasten betalen, dus lijkt het onzinnig dat je een stuk minder kan lenen door je studieschuld. Maar dit kan in de toekomst veranderen. Als je arbeidsongeschikt of werkloos raakt, kun je in de problemen komen. Een verantwoorde hypotheek is daarom erg belangrijk.

Om voor nu en later een hypotheek te hebben die bij je inkomen past, is het belangrijk om een compleet beeld van je inkomsten en uitgaven te hebben. Het verzwijgen van een studieschuld kan bovendien gevolgen hebben als je een hypotheek met NHG hebt. Als je in betalingsproblemen komt, en je geldverstrekker komt er achter dat je jouw studieschuld verzwegen hebt, verlies je het vangnet dat NHG biedt in zo’n situatie (denk aan rentevoordeel en het kwijtschelden van een restschuld bij gedwongen verkoop).

Meer informatie

NHG is een garantie op je hypotheek die ervoor zorgt dat je niet met een schuld blijft zitten als je jouw huis gedwongen moet verkopen door arbeidsongeschiktheid, overlijden, werkloosheid of scheiden. NHG vergoedt dan namelijk het verschil tussen de verkoopprijs van je woning en je openstaande hypotheekschuld, de restschuld.

Lees meer over de voor- en nadelen van een hypotheek met NHG in ons blog.

Het kan zijn dat je een overlijdensrisicoverzekering (ORV) af moet sluiten om een hypotheek te kunnen krijgen. Dit is afhankelijk van de waarde van de woning en de hoogte van de lening. Als de lening hoger is dan 80% van de waarde van de woning, dan heb je een ORV nodig.

Rekenvoorbeeld: als je een hypotheek aanvraagt van € 102.000 voor een woning met een waarde van € 100.000, dan moet het verzekerde bedrag dus minstens € 22.000 zijn.

Meer over de overlijdensrisicoverzekering lees je in ons blog 'Wat is een overlijdensrisicoverzekering, en heb ik het nodig voor mijn hypotheek?'

Ja, dat is mogelijk.

Het is niet mogelijk om een bijBouwe Hypotheek aan te vragen als er op jouw naam een achterstandsmelding geregistreerd staat bij het BKR. Ongeacht of deze is hersteld of niet.

Je kan bij ons maximaal 50% van de marktwaarde van je woning aflossingsvrij aanvragen.

Meer lezen over de voorwaarden en overweging voor aflossingsvrij? Lees dan ons blog ‘Een hypotheek aflossingsvrij, is het wat voor mij?’

Let op! Ook een aflossingsvrije hypotheek moet uiterlijk op de einddatum volledig worden afgelost.

Er is een onderscheid tussen eigendom van de woning en verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de hypotheekschuld. Je kan bijvoorbeeld denken dat je de hypotheeklening van je kind betaalt, maar zelf niet in de woning woont en je kind op papier de eigenaar is.

Bij ons kan je alleen een hypotheek hebben als je ook eigenaar bent van de woning waarvoor je de hypotheek afsluit. Dit hoeft niet een 50/50 verdeling zijn met de persoon waar je de woning mee hebt. Je moet in ieder geval voor minimaal 1% eigenaar zijn. Daarnaast moet je ook daadwerkelijk in de woning gaan wonen.

Als er meerdere eigenaren zijn moeten deze ook allemaal medeschuldenaar worden.

Koop of heb je de woning alleen, en woont je partner bij je in zonder eigenaar te zijn? Dan vragen we je partner om een ontruimingsverklaring te tekenen.

Als gevolg van de Brexit vallen Britse staatsburgers niet meer onder de Europese Unie. Dit heeft ook invloed op onze klanten met de Britse nationaliteit.

Voor bestaande klanten met de Britse nationaliteit

Wees gerust, onze Britse klanten blijven gewoon onze klanten. Als je echter van plan bent je hypotheek te wijzigen en er is een nieuwe inkomenstoets nodig (bijvoorbeeld bij een verhoging), dan moet je voldoen aan onze huidige acceptatiecriteria en is er aanvullend op een geldig paspoort ook een geldige verblijfsvergunning nodig.

Voor nieuwe klanten met de Britse nationaliteit geldt

Bij lopende hypotheekaanvragen waar al een bindend kredietaanbod (BKA) voor is afgegeven en getekend retour is gekomen zijn er geen aanvullende eisen.

Heb je echter nog geen BKA of ga je jouw lopende aanvraag wijzigen? Dan moet je voldoen aan onze huidige acceptatiecriteria en is er voor mensen met de Britse nationaliteit aanvullend een geldige verblijfsvergunning nodig.

Bekijk onze Acceptatiehandleiding voor meer informatie over welke eisen we stellen aan deze verblijfsvergunning.

Alle schulden of kredieten die je hebt of waar je mogelijk gebruik van kan maken zijn van invloed op het maximale hypotheekbedrag dat je kunt lenen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een studieschuld, privé-autolease, mobiel telefoonabbonement, of een creditcard. Er zijn nog tal van schulden of kredieten die je maximale hypotheekbedrag kunnen drukken.

Meer informatie over het berekenen van je maximale hypotheek lees je hier.

Het verzoek voor een wijziging kan je indienen door een mail te sturen naar service@bijbouwe.nl.

De persoon die in de woning blijft wonen moet de hypotheek op zijn of haar inkomen kunnen dragen. Het verzoek voor een wijziging kan je indienen door een mail te sturen naar service@bijbouwe.nl.

Bij lopende aanvragen is rekening gehouden met resterende duur van het recht op hypotheekrenteaftrek. Voor nieuwe aanvragen voor een hypotheek met NHG houden we rekening met binnen 10 jaar aflopende hypotheekrenteaftrek, door te toetsen of je hypotheek nu (met hypotheekrenteaftrek) en straks (zonder hypotheekrenteaftrek) betaalbaar is. Heb je geen hypotheek met NHG? Wees je dan bewust van de impact van het vervallen van de hypotheekrenteaftrek op je hypotheek. Vind je dit een lastig onderwerp, neem dan een adviseur in de hand.

Toegestane bestedingsdoelen van een verhoging zijn:

  • Verbouwing
  • Verduurzaming
  • Een bestaande box 1 lening aflossen (zoals de starterslening van Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn). Hier moet je dan wel een verklaring van de notaris aanleveren dat hier op toegezien wordt.

Wil je iemand spreken? Kies een van onderstaande opties

Informatie over bijBouwe of een nieuwe hypotheekaanvraag

Heb je een algemene vraag over bijBouwe of een vraag over een nieuwe hypotheekaanvraag die niet tussen de veelgestelde vragen staat? Dan kan je van maandag t/m vrijdag, tussen 09.00 en 17.00u bellen naar:

024 8000 789

of mailen naar:

info@bijbouwe.nl

undefined

Informatie over een bestaande bijBouwe hypotheek, bouwdepot of MijnLeninginzicht

Heb je een vraag over je bijBouwe hypotheek? Zoals een bouwdepot, of hoe je je gegevens beheert via MijnLeninginzicht? Dan kan je van maandag t/m vrijdag, tussen 09.00 en 17.30u bellen naar:

010 242 1519

of mailen naar:

service@bijbouwe.nl

undefined

Bij betalingsproblemen

Heb je betalingsproblemen, bijvoorbeeld door de coronacrisis? Samen zoeken we naar een oplossing. Neemvan maandag t/m vrijdag, tussen 09.00 en 17.30u contact op via:

010 2421 021

of mail naar:

bijzonderbeheer@bijbouwe.nl

undefined

Handelsnamen

Als je bij ons een hypotheekaanvraag indient, krijg je te maken met twee partijen:

bijBouwe Advies & Bemiddeling B.V.

het bedrijfsonderdeel die je helpt met het aanvragen van je hypotheek

Dit is het bedrijfsonderdeel waar je vooral mee te maken hebt. Hier werken de adviseurs en hypotheekcoaches die verantwoordelijk zijn voor de begeleiding van hypotheekaanvragen.

Fred. Roeskestraat 97D 1076 EC Amsterdam

KVK-nummer: 63942631 Btw-nummer: 855462309B01

AFM vergunningnummer: 12043450

Dynamic Credit Hypotheken

De geldverstrekker

Op je offerte zal je de naam Dynamic Credit Hypotheken tegenkomen. Schrik niet, dat klopt gewoon. bijBouwe is namelijk een label van het moederbedrijf Dynamic Credit. Dynamic Credit Hypotheken is het bedrijfsonderdeel dat het geld voor jouw hypotheek daadwerkelijk verstrekt.

Begrippenlijst

Soms ontkomen we er niet aan om vaktaal te gebruiken. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van alle begrippen rondom het afsluiten van een hypotheek.

  • A
  • B
  • D
  • E
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

Een aankoopmakelaar gaat voor jou op zoek naar huizen die passen bij je wensen. Heeft de makelaar huizen gevonden? Dan gaan jullie samen huizen bekijken. Wanneer je je zinnen hebt gezet op een bepaald huis, voert de aankoopmakelaar voor jou de onderhandelingen. Als de makelaar met de verkoper een prijs afspreekt, begeleidt hij je verder bij de overdracht van de woning. Meestal zal je ongeveer 1 tot 2% procent van de koopprijs van je woning aan de makelaar extra kwijt zijn aan courtage. Ook kun je een vast tarief afspreken.

Benieuwd of een aankoopmakelaar voor jou de juiste keuze is? We schreven er een blog over. Lees nu 'Aankoopmakelaar: wel of niet? de voor's en tegen's op een rij'.

Advieskosten zijn de kosten die je aan een hypotheekadviseur betaalt voor het hypotheekadvies.

Kies je ervoor om de hypotheek af te sluiten met advies? Dan betaal je als starter eenmalig € 1.500 voor advies en bemiddeling bij elkaar, € 1.700 als je doorstromer of oversluiter bent.

Twijfel je of je een adviseur nodig hebt? Of wil je liever je hypotheek zelf afsluiten? Lees ons blog 'Hypotheek afsluiten: met een adviseur of zelf regelen?'

Een aflossingsvrije hypotheek is een hypotheek waarbij je tijdens de looptijd niet aflost. Aan het einde van de looptijd staat dus de complete hypotheekschuld over.

bijBouwe ontving in 2019 een 5-sterren productrating van onafhankelijk onderzoeksbureau MoneyView voor haar aflossingsvrije hypotheek .

Meer informatie over de voordelen en nadelen van een aflossingsvrije hypotheek lees je hier.

Afsluitkosten zijn de kosten die je betaalt voor het afsluiten van de hypotheek. Deze kosten worden ook bemiddelingskosten genoemd.

Als een woning aan iemand toebedeeld moet worden, bijvoorbeeld in geval van scheiding, dan gebeurt dit met door middel van een akte van verdeling. In deze akte staat wat de verdeling is en onder welke voorwaarden er wordt verdeeld. De akte wordt na ondertekening bij de notaris ingeschreven bij het kadaster waardoor de woning op één naam komt te staan.

Een annuïteit is een ander woord voor 'vast bedrag'. Bij een annuïteitenhypotheek betaal je iedere maand een vast bedrag (afgezien van eventuele rentewijzigingen). Dit bedrag bestaat uit twee delen. Het ene deel is de rente die je moet betalen over de lening. Het andere deel, de aflossing, wordt gebruikt om de lening terug te betalen.

Hoewel je altijd hetzelfde maandbedrag betaalt, verandert geleidelijk de verdeling van dit bedrag over rente en aflossing. In het begin bestaat het grootste deel uit rente en een klein deel uit aflossing. Naarmate de looptijd vordert, wordt een steeds groter deel van dit maandbedrag gebruikt voor aflossing en dus een kleiner deel voor rentebetalingen. Het bedrag dat je geleend hebt wordt steeds lager, omdat je stapje voor stapje het geleende geld terugbetaalt.

Bij een annuïteitenhypotheek betaal je weliswaar iedere maand hetzelfde bedrag, in de praktijk ben iedere maand een beetje duurder uit. Alleen de rente is namelijk aftrekbaar van de belasting. Het belastingvoordeel wordt gaandeweg steeds kleiner, omdat je steeds minder rente betaalt.

Annuleringskosten zijn de kosten die in rekening gebracht kunnen worden wanneer je na het accepteren van de hypotheek toch besluit om de hypotheek niet te nemen. Als je een bijBouwe hypotheek annuleert betaal je geen annuleringskosten, alleen als je de geldigheid van de offerte hebt verlengd*. Met het accepteren van een hypotheek wordt het retourneren van een getekende hypotheekofferte bedoeld.

*Als wij op basis van ons acceptatiebeleid tijdens de verlenging de hypotheekaanvraag afwijzen, dan brengen wij geen annuleringskosten in rekening.

Een appartementsrecht is een aandeel in de eigendom van het gebouw of grond met het exclusieve gebruiksrecht van een bepaald afzonderlijk gedeelte.

De AFM is gedragstoezichthouder op de financiële markten. Dat houdt in dat de AFM toezicht houdt op het gedrag van de gehele financiële marktsector: sparen, beleggen, verzekeren en lenen. Met het gedragstoezicht wil de AFM een bijdrage leveren aan het goed functioneren van de financiële markten.

Een bankgarantie is een garantie van een bank of verzekeraar dat de borgsom die de koper aan de verkoper moet betalen wordt voldaan.

Als je een bijBouwe hypotheek online afsluit betaal je eenmalig bemiddelingskosten van € 800. Kies je ervoor om de hypotheek af te sluiten met advies? Dan betaal je als starter eenmalig € 1.500 voor advies en bemiddeling bij elkaar, € 1.700 als je doorstromer of oversluiter bent.

Bereidstellingsprovisie betaal je bij sommige hypotheekverstrekkers als je de geldigheidstermijn voor de hypotheekofferte wilt verlengen. Een bijBouwe hypotheekofferte kun je kosteloos verlengen dus je betaalt bij ons nooit bereidstellingsprovisie.

Als je jouw woning verkoopt en geld overhoudt nadat je de eigenwoningschuld hebt afgelost, dan is er sprake van overwaarde. Als je deze overwaarde niet inbrengt bij het aankopen van een nieuwe woning kan dit gevolgen hebben voor de hypotheekrenteaftrek. Je leent dan namelijk meer dan dat je nodig zou hebben als je de overwaarde in zou brengen.

Borgstelling wordt in de wet borgtocht genoemd en is een overeenkomst waarbij iemand zich borg stelt voor de nakoming van een verbintenis van een ander. Borgstelling door bijvoorbeeld een ouder is bij de meeste geldverstrekkers, waaronder ook bijBouwe, niet mogelijk.

Borgtochtprovisie is het bedrag dat je eenmalig betaalt voor het verkrijgen van Nationale Hypotheek Garantie. De borgtochtprovisie bedraagt momenteel 0,7% van het hypotheekbedrag. Dit bedrag wordt bij de notaris betaald door het in te houden op het hypotheekbedrag.

Als een deel van de lening in een bouwdepot gehouden zal worden betekent dit dat deze gelden apart gezet worden en pas uitgekeerd worden wanneer de kosten voor de bouw of verbouwing worden gemaakt. Uit het bouwdepot worden dan de facturen voor de bouw of verbouwing betaald. Hiervoor ontvang je declaratieformulieren die je samen met kopieën van de betreffende facturen kunt insturen.

Lees alles over je bijBouwe bouwdepot.

In een bouwkundig rapport vind je de uitkomsten van onderzoek door een bouwkundige over de bouwkundige staat van een woning. Hierin vind je niet de waarde van de woning, maar een totaaloverzicht van de gebreken en de benodigde kosten voor herstel of onderhoud om de woning in de gewenste staat te brengen.

De bruto maandlasten zijn de som van rente en aflossing die je betaalt voor je hypotheek. De rente die je betaalt over je hypotheek, kun je vaak aftrekken van je bruto inkomen. Dit vermindert je belastbaar inkomen, waardoor je een teruggave krijgt op jouw inkomstenbelasting. Dit belastingvoordeel is het verschil tussen de bruto en netto maandlasten van een hypotheek. Je betaalt de bruto maandlasten, maar je krijgt een belastingvoordeel waardoor de hypotheek netto per maand minder kost.

Het Bureau Krediet Registratie registreert iedereen in Nederland die een krediet heeft. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld leningen of creditcards, maar ook om betalingsregelingen voor bijvoorbeeld een auto. Zo kan er bij het aanvragen van een nieuwe lening of hypotheek rekening worden gehouden met bestaande leningen zodat iemand niet meer leent dan verantwoord is.

Een directeur grootaandeelhouder (DGA) is iemand die een hoge bestuurlijke functie heeft bij een BV of NV en/of een groot deel van de aandelen bezit. Bezit je meer dan 5% van de aandelen van een BV of een NV dan beoordelen wij jouw inkomen als DGA inkomen.

Eigenwoningforfait is het bedrag dat je van de belastingdienst bij je inkomen moet optellen als je een eigen woning hebt. Dit is een percentage van de WOZ-waarde van je woning. Deze percentages vind je op de website van de Belastingdienst. De WOZ-waarde wordt jaarlijks door jouw gemeente vastgesteld.

Een rekenvoorbeeld:

De WOZ-waarde van je woning is € 279.000. Het percentage waarmee je het eigenwoningforfait berekent is: 0,75. De berekening van je eigenwoningforfait is dan als volgt: € 279.000 x 0,0075 = € 2.092.

Meer informatie hierover kun je lezen op de site van de Belastingdienst.

De eigenwoningschuld is het deel van je hypotheek of lening waarover je de rente mag aftrekken. Vaak is de eigenwoningschuld gelijk aan het bedrag van uw hypotheek of lening, maar het kan ook minder zijn.

Energiebesparende maatregelen zijn aanpassingen of toevoegingen die je aan je huis kan maken om het energiezuiniger te maken. Je kunt hierbij denken aan zonnepanelen, isolatie, ketels en meer.

Meer informatie over energiebesparende maatregelen financieren via je hypotheek lees je hier.

Erfpacht betekent dat de grond waarop de woning staat niet jouw eigendom wordt. Je 'pacht' de grond dan wat betekent dat je er gebruik van mag maken. Hiervoor betaal je soms kosten die canon of erfpachtcanon genoemd wordt.

Erfpacht betekent dat de grond waarop de woning staat niet jouw eigendom wordt. Je 'pacht' de grond dan wat betekent dat je er gebruik van mag maken. Hiervoor betaal je soms kosten die canon of erfpachtcanon genoemd wordt.

De Gedragscode Hypothecaire Financieringen (GHF) schrijft een aantal regels en normen voor, om te zorgen voor een verantwoord hypotheekverstrekkingsbeleid. Het doel is ook om ervoor te zorgen dat consumenten goede en vergelijkbare informatie krijgen bij het afsluiten van een hypotheek.

Het woord hypotheek wordt meestal gebruikt om de lening mee aan te duiden die gesloten wordt om een woning te kunnen kopen. Zo wordt het ook gebruikt op onze website. Volgens de letterlijke definitie is een hypotheek een zekerheidsrecht dat wordt vastgelegd in een hypotheekakte. De consument geeft daarmee de geldlener het recht om de woning te verkopen als de consument zijn verplichtingen niet meer nakomt.

Een hypotheekakte is een document dat wordt opgesteld door een notaris. Hierin wordt vastgelegd dat je de woning als onderpand geeft aan de geldverstrekker in ruil voor het verkrijgen van een lening. Na ondertekening bij de notaris wordt de akte door de notaris ingeschreven in het kadaster.

De rente die je betaalt over je hypotheek kan je vaak aftrekken van je bruto inkomen. Dit vermindert je belastbaar inkomen, waardoor je een teruggave krijgt op jouw inkomstenbelasting. Dit belastingvoordeel kan je herkennen als het verschil tussen de bruto en netto maandlasten van een hypotheek. Je betaalt de bruto maandlasten, maar je krijgt een belastingvoordeel waardoor de hypotheek netto per maand minder kost.

Meer over de hypotheekrenteaftrek lees je in ons blog 'Hypotheekrenteaftrek: de ultieme gids'.

Tijdens je hypotheekaanvraag dien je aan te tonen dat je de hypotheek kan dragen op je inkomen. Ben je in loondienst? Dan heb je hiervoor twee opties. De bekende werkgeversverklaring (met intentieverklaring) en de Inkomensbepaling Loondienst.

Kies je voor een intentieverklaring? Deze wordt tegenwoordig een verklaring voortzetting dienstverband genoemd. Dit is een verklaring van je werkgever dat jouw dienstverband bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Hiermee laat je blijken dat je inkomen uit tijdelijk dienstverband een bestendig inkomen is en daarom gebruikt mag worden voor het aanvragen van een hypotheek.

Meer informatie over de werkgeversverklaring lees je in ons blog: 'De werkgeversverklaring: wat en waarom?'

De Inkomensbepaling Loondienst is voor de meeste mensen in loondienst echter een beter, sneller en betrouwbaar alternatief voor de bekende werkgeversverklaring.

Wanneer je een hypotheekofferte aangevraagd hebt door te berekenen wat je kan lenen en de hypotheekaanvraag gestart hebt, krijg je van ons de indicatieve offerte. Hierin staat jouw hypotheek beschreven zoals je hebt aangegeven, inclusief afgesproken rentepercentage en voorwaarden. Op basis van deze gegevens gaan wij je hypotheek verder in behandeling nemen.

Tijdens je hypotheekaanvraag dien je aan te tonen dat je de hypotheek kan dragen op je inkomen. Ben je in loondienst? Dan heb je hiervoor twee opties. De bekende werkgeversverklaring en de Inkomensbepaling Loondienst.

De Inkomensbepaling Loondienst is een beter, sneller en betrouwbaar alternatief voor de bekende werkgeversverklaring.

Inkomensbepaling Loondienst Hypotheek - Hoe werkt het?

Inkomensbepaling Loondienst is gebaseerd op je UWV verzekeringsbericht. Dit document kan je direct downloaden vanuit 'MijnUWV’. Je bent op deze manier niet meer afhankelijk van je werkgever. Dat scheelt tijd en gedoe.

In bepaalde gevallen kan het inkomen op het UWV verzekeringsbericht afwijken van het inkomen op je werkgeversverklaring. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer je recent meer bent gaan verdienen
  • Wanneer je minder dan 24 maanden werkt
  • Wanneer je korter dan 3 maanden in loondienst bent
  • Voor flexwerkers

Als de hypotheekaanvraag niet past op het inkomen uit je UWV verzekeringsbericht, vragen we alsnog een werkgeversverklaring bij je op. Denk je dat jouw inkomen op het UWV verzekeringsbericht lager uitvalt dan wat je hebt opgegeven?

Doe dan de check via de online rekentool.

Meer informatie vind je ook in onze veelgestelde vragen over Inkomensbepaling Loondienst.

Het jaarlijks kostenpercentage (JKP) is het bedrag dat je jaarlijks totaal kwijt bent aan de hypotheek rekening houdend met het feit dat de hypotheeklasten maandelijks betaald worden. De rentes die vermeld worden door geldverstrekkers zijn nominale rentepercentages en je kan dit percentage zien als het effectieve rentepercentage van de hypotheek.

De jaaropgaaf is het overzicht dat je krijgt van je werkgever of uitkeringsinstantie. Hierop staat de optelsom van onder meer je loon, belastingen en heffingskortingen in een kalenderjaar. Je krijgt per kalenderjaar van iedere werkgever of uitkeringsinstantie een jaaropgave. Die ontvang je aan het begin van het nieuwe jaar, meestal in januari of februari. De gegevens die daarop staan, geeft jouw werkgever of uitkeringsinstantie ook aan ons door.

Het kadaster is een openbaar register van registergoederen, waaronder onroerende zaken, en de daarop gevestigde rechten, bijgehouden door de overheid. Zodra een woning wordt overgedragen bij de notaris, wordt jij als eigenaar ingeschreven in het kadaster.

De term wordt ook gebruikt om de dienst aan te duiden die het beheer van register uitvoert. In het kadaster vindt je alle informatie en gegevens van bepaalde percelen.

Een kapitaalverzekering is een verzekering waarbij de verzekeraar bij een bepaalde gebeurtenis of op een bepaalde datum een eenmalige uitkering doet. Bijvoorbeeld bij overlijden van de verzekerde of op een afgesproken tijdstip bij in leven zijn van de verzekerde.

Een kapitaalverzekering eigen woning is een kapitaalverzekering die speciaal bestemd is voor het sparen voor de aflossing van de eigenwoningschuld.

De koopakte is de akte waarin de verkoper en de koper de afspraken omtrent het kopen van de woning hebben vastgelegd. De koopakte wordt ook vaak het voorlopige koopcontract genoemd omdat er ontbindende voorwaarden in de akte opgenomen kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan 'onder voorbehoud van financiering' of 'onder voorbehoud van bouwkundige keuring'.

Onder voorbehoud van financiering houdt in dat een koper zonder gevolgen van de koop af kan zien, binnen de afgesproken datum in de koopakte.

Onder voorbehoud van bouwkundige keuring houdt in dat een koper zonder gevolgen van de koop af kan zien als er grote gebreken blijken na een bouwkundige keuring.

Als een koper na het verstrijken van deze voorwaarden af wil zien van de koop betaalt deze koper een boete van enkele procenten van de koopprijs.

Als je een woning koopt betaal je naast de koopsom ook bijkomende kosten. Kosten zoals overdrachtsbelasting en de notariskosten van de hypotheek- en transportakte. Wie deze kosten betaalt, is afhankelijk van of de woning kosten koper (k.k.) of vrij op naam (v.o.n.) wordt verkocht. Als de woning kosten koper wordt verkocht zijn deze kosten voor de koper. Als de woning vrij op naam wordt gekocht heeft de koper een deel van deze kosten niet. De kosten koper zijn ongeveer 5 á 6 procent van de koopsom.

De leveringsakte is de akte waarmee de woning van eigenaar wordt overgedragen. Deze akte wordt opgesteld door de notaris en na ondertekening wordt de akte door de notaris ingeschreven in het kadaster.

Een lineaire hypotheek is een hypotheek waarbij de maandelijkse aflossing elke maand gelijk is. Omdat de hypotheekschuld afneemt worden de rentelasten maandelijks lager. Hierdoor dalen zowel de bruto als de netto maandlasten gedurende de looptijd.

Met maximale hypotheek bedoelen we het totale bedrag dat je kan lenen voor de koop van een woning. Deze maximale hypotheek is onder andere afhankelijk van hoeveel je verdient, de waarde van het huis dat je wil kopen, en of je nog overige financiële verplichtingen hebt. Sinds 2018 geldt dat je maximaal 100% van de woningwaarde mag lenen (106% als je deze extra 6% investeert in energiebesparende maatregelen).

Een uitgebreidere beschrijving over het berekenen van je maximale hypotheek lees je in ons blog hierover.

Zelf aan de slag met het berekenen van je maximale hypotheek? Bereken direct wat je kan lenen.

Wanneer je een aankoopmakelaar inschakelt bij het vinden en aankopen van een huis, betaal je hiervoor makelaarscourtage. Dit zijn de kosten die de makelaar rekent voor zijn diensten. Deze prijs kan op verschillende manieren bepaald worden. De meest gangbare vormen zijn 1) een percentage van de koopsom of 2) een vast tarief (met eventuele bonus voor een lagere aankoopprijs).

Benieuwd of een aankoopmakelaar voor jou de juiste keuze is? We schreven er een blog over. Lees nu 'Aankoopmakelaar: wel of niet? De voor's en tegen's op een rij'.

Een meerjaren onderhoudsplan (MJOP) is een langetermijnplanning voor het uitvoeren van onderhoud aan een gebouw. Grotere appartementencomplexen hebben vaak een MJOP om een goede inschatting te kunnen maken van de noodzakelijke bijdrage aan de VvE per appartement.

Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is een garantie op je hypotheek die ervoor zorgt dat je niet met een restschuld blijft zitten als je de woning gedwongen moet verkopen. Dit kan het geval zijn bij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, scheiding of overlijden. Doordat NHG de risico's beperkt betaal je met NHG vaak een lagere rente.

Meer lezen over een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie doe je hier.

De rente die je betaalt over je hypotheek kan je vaak aftrekken van je bruto inkomen. Dit vermindert je belastbaar inkomen, waardoor je een teruggave krijgt op jouw inkomstenbelasting. Dit belastingvoordeel is het verschil tussen de bruto en netto maandlasten van een hypotheek. Je betaalt de bruto maandlasten, maar je krijgt een belastingvoordeel waardoor de hypotheek netto per maand minder kost.

Een notaris is een persoon die bevoegd is om authentieke akten op te maken die als officieel bewijs dienen. In deze akten worden afspraken vastgelegd over bijvoorbeeld een hypotheek of het eigendom van een woning.

Een onderpand is een zekerheid in de vorm van geld, goederen of rechten. De woning waarop de hypotheek betrekking heeft is een voorbeeld van een onderpand. Als je verplicht een overlijdensrisicoverzekering hebt moeten sluiten bij de hypotheek, geef je ook de zekerheid van deze verzekering als onderpand aan de geldverstrekker.

Onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting die huiseigenaren jaarlijks aan de gemeente betalen. De hoogte van de OZB is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning en het OZB-tarief. Het OZB-tarief wordt vastgesteld door de gemeente.

Ontbindende voorwaarden zijn voorwaarden die in een koopovereenkomst opgenomen kunnen worden. Zo kan de koop ontbonden worden wanneer er niet aan een van de voorwaarden voldaan kan worden. De twee voornaamste ontbindende voorwaarden zijn:

  • Onder voorbehoud van financiering houdt in dat een koper zonder gevolgen van de koop af kan zien, binnen de afgesproken datum in de koopakte.
  • Onder voorbehoud van bouwkundige keuring houdt in dat een koper zonder gevolgen van de koop af kan zien als er grote gebreken blijken na een bouwkundige keuring.

Als een koper na het verstrijken van deze voorwaarden af wil zien van de koop betaalt deze koper een boete van enkele procenten van de koopprijs.

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA) is het proces waarbij iemand van de hypotheek gehaald wordt vanwege bijvoorbeeld relatiebeëindiging. Bij dit proces wordt getoetst of de achterblijver de hypotheek ook alleen kan betalen, anders zou het niet verantwoord zijn om de hypotheek op 1 naam te zetten.

Met een opstalverzekering verzeker je de woning tegen schade door bijvoorbeeld brand of storm. Als je een hypotheek hebt ben je verplicht om je woning te verzekeren met een opstalverzekering. De inboedel van je woning valt niet onder de opstalverzekering. Hiervoor kan je weer een andere verzekering afsluiten.

Wij werken hiervoor samen met verzekeringsmaatschappij Deck.

Een overbruggingshypotheek is een hypotheekvorm waarbij je de overwaarde van je oude huis leent, om hiermee een deel van je nieuwe huis te kunnen betalen. Deze hypotheek wordt afgelost met de opbrengst van de verkoop van de oude woning.

Als je in Nederland een woning koopt betaal je overdrachtsbelasting. De overdrachtsbelasting wordt ingehouden bij de notaris en de notaris doet namens jou aangifte. De overdrachtsbelasting is 2% van de koopsom.

Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij de aankoop van een woning. Voorwaarde is wel dat de woning niet duurder mag zijn dan € 400.000.

Overgangsrecht hypotheek aflossingsvrij - Het overgangsrecht is een recht dat je krijgt wanneer je een hypotheek hebt afgesloten vóór 31 december 2012. Hierdoor kan je tot uiterlijk 2044 profiteren van de oude regels die voor jou toendertijd van toepassing waren. Je bent hiermee dus niet verplicht een eigenwoningschuld met annuïtaire aflossing aan te gaan om gebruik te maken van hypotheekrenteaftrek.

Overgangsrecht aflossingsvrije hypotheek & oversluiten - Het overgangsrecht hypotheek is ook van toepassing als je de bestaande hypotheek die vóór 31 december 2012 werd gesloten oversluit. Het overgangsrecht geldt dan voor het bedrag van je eigenwoningschuld op 31 december 2012, als er tussentijds niets is afgelost. In beide gevallen moet het wel zo zijn dat de woning jouw hoofdverblijf is.

bijBouwe ontving in 2019 een 5-sterren productrating van onafhankelijk onderzoeksbureau MoneyView voor haar aflossingsvrije hypotheek

Regels overgangsrecht hypotheek aflossingsvrij - Had je op 31 december 2012 een bestaande eigenwoningschuld die je na 1 januari 2013 aflost? Dan gelden de oude regels als je, vóór het einde van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin je de eigenwoningschuld hebt afgelost, een nieuwe lening voor een eigen woning aangaat. Voor een bedrag dat je aan eigenwoningschuld had voor 31 december 2012 ben je dan niet verplicht annuïtair of lineair binnen 30 jaar helemaal af te lossen.

Overlijdensrisicoverzekering (ORV) dekt financiële risico's af bij overlijden. Wanneer je aan onderstaande voorwaarden voldoet ben je verplicht een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten voor de periode dat de hoofdsom hoger is dan 80% van de marktwaarde van je nieuwe woning.

  • Je bent 70 jaar of ouder
  • Jouw inkomen is nodig voor het verkrijgen van de lening
  • Het is een aanvraag zonder NHG-garantie

Meer over de overlijdensrisicoverzekering lees je in ons blog 'Wat is een overlijdensrisicoverzekering, en heb ik het nodig voor mijn hypotheek?'

Wanneer je je hypotheek gaat oversluiten, los je je huidige hypotheek af met een nieuwe hypotheek. De redenen om je hypotheek over te sluiten kunnen verschillend zijn, maar vaak is het doel om de maandlasten te verlagen. Het kan wel zo zijn dat je bij huidige geldverstrekker een vergoeding voor vervroegd aflossen moet betalen.

Als je jouw woning verkoopt en geld overhoudt nadat je de eigenwoningschuld hebt afgelost, dan is er sprake van overwaarde.

Zie ook 'Overbruggingshypotheek'

Als jij of je ex-partner na een scheiding niet genoeg inkomsten hebt, dan heeft de ander de plicht om bij te dragen in de kosten van levensonderhoud. Dit wordt partneralimentatie genoemd. Je kan samen met je ex-partner afspraken maken over de hoogte van de alimentatie. Dit gebeurt meestal in overleg met een mediator, de advocaat of notaris. Ben je het niet met elkaar eens? Dan kan de rechter een bedrag vaststellen.

Het passeren van de hypotheek houdt in dat de koper en verkoper samenkomen om de leveringsakte en hypotheekakte te tekenen. Nadat de leveringsakte getekend is en ingeschreven in het kadaster, ben je juridisch eigenaar van de woning.

Rente is een vergoeding die je betaalt voor het lenen van geld. Op websites worden altijd nominale rentepercentages getoond, maar in een offerte staat ook de effectieve rente die het jaarlijks kostenpercentage wordt genoemd. Het verschil hiertussen is dat bij de effectieve rente rekening wordt gehouden met het maandelijks betalen van de rente waardoor je over deze betaalde bedragen rente inkomsten misloopt. De effectieve rente is daarom een klein beetje hoger.

Voor de meest actuele bijBouwe rentestand ga je naar 'Hypotheekrente & tarieven'.

Je renteherzieningsdatum is de dag waarop je rentevast periode afloopt. Deze datum is vastgelegd in je hypotheekakte. Heb je al een keer eerder een renteherzieningsdatum meegemaakt en heb je jouw rente toen herzien? Dan is je actuele renteherzieningsdatum terug te vinden in de bevestiging van deze renteherziening.

We versturen je minimaal drie maanden voor het aflopen van je rentevast periode een nieuw voorstel. We vragen je uiterlijk 14 dagen vóór de renteherzieningsdatum een nieuw rentepercentage met rentevastperiode uit te kiezen en dit ons per mail of brief te laten weten. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een variabele rente.

Als je niet op tijd een nieuwe keuze maakt, gaan we er van uit dat je kiest voor dezelfde rentevastperiode met het rentepercentage dat op dat moment daarvoor geldt. Als die rentevastperiode niet meer beschikbaar is krijg je de naastgelegen, kortere rentevastperiode toegewezen. Is de resterende looptijd van je lening korter dan deze automatisch gekozen rentevastperiode? Dan krijg je de eerstvolgende rentevastperiode die de looptijd volledig beslaat.

Je kan er ook voor kiezen om op het moment van renteherziening je hypotheek over te sluiten, zonder hier extra kosten voor te betalen.

Ook kan je op dit moment onder bepaalde voorwaarden (een deel van je) hypotheekschuld aflossen, zonder daar een extra vergoeding voor te betalen . Als je hier voor kiest moeten wij het bedrag dat je wil aflossen uiterlijk hebben ontvangen op de laatste dag van de rentevastperiode.

Lees ook: Dit kun jij doen om te besparen na het aflopen van je rentevast periode.

De rentevastperiode is de periode dat er vast staat welke rente je betaalt. Drie maanden voor het aflopen van de rentevastperiode doen wij je een aanbod voor een nieuwe rentevastperiode. Bij een korte rentevastperiode krijg je sneller met het risico van een rentestijging te maken dan bij een lange rentevastperiode. Het is mogelijk dat je het risico op rentestijging wenst te lopen, maar je moet wel over voldoende financiële middelen beschikken om bij een rentestijging de hogere woonlasten te kunnen blijven betalen. Daarentegen kan de rente natuurlijk ook dalen en het is vaak zo dat de rente bij kortere rentevastperiodes lager is.

Benieuwd hoe jij de beste rentevastperiode voor jouw situatie bepaalt?

Rentevergoeding bouwdepot ontvangen? Over het nog niet opgenomen bedrag van het bouwdepot ontvang je een rentevergoeding. Deze rente wordt verrekend met de hypotheekrente die je verschuldigd bent. Naarmate je meer geld van het bouwdepot uitgeeft, ontvang je dan ook minder rente.

Is rentevergoeding bouwdepot aftrekbaar? Het verschil tussen de rente over het bedrag in het bouwdepot en de hypotheekrente is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Wat is de looptijd van een bouwdepot en rentevergoeding? Een bouwdepot loopt bij nieuwbouw 18 maanden, bij verbouwing van een bestaand huis 9 maanden. Je kan het depot verlengen, alleen verlies je op dat moment helaas je rentevoordeel.

Meer informatie over het bouwdepot (en rentevergoeding) lees je in ons blog 'Het bouwdepot – wat is het en hoe werkt het?'

Renteverlies tijdens de bouw is de hypotheekrente die je betaalt vanaf het moment dat je passeert bij de notaris tot het moment dat de bouw van de woning daadwerkelijk af is. De rente die je betaalt is voor de belasting aftrekbaar.

Als de hypotheekschuld op je huis hoger is dan de waarde staat je huis 'onder water'. Bij een eventuele verkoop blijf je dan zitten met een restschuld.

Hoogte van je restschuld = verkoopprijs – verkoopkosten* - de eigenwoningschuld**

  • Onder verkoopkosten verstaan we alle kosten om je woning geschikt te maken voor verkoop, zoals kosten van een verkoopmakelaar.

* *Je eigenwoningschuld is het bedrag dat je geleend hebt om je woning aan te kopen, verbeteren en onderhouden, minus wat je tijdens de looptijd afgelost hebt.

Er is een speciale website voor huiseigenaren met een woning die onder water staat: huisonderwater.eu. Hier vind je informatie en advies om eventuele financiële schade te beperken.

Als je voor het eerst een huis koopt, kan je bij sommige gemeenten een extra lening krijgen bovenop je hypotheek waardoor je net iets meer kan lenen. Deze extra lening heet de starterslening. De starterslening heeft een rentevaste periode van 15 jaar en de eerste 3 jaar daarvan betaal je geen rente en aflossing. Als daarna je inkomen genoeg is gestegen, ga je rente en aflossing betalen. Is dit niet het geval? Dan kun je een hertoetsing aanvragen en ga je een maandlast betalen die past bij jouw inkomen.

Bij het afsluiten van je hypotheek geef je de hoogte van een eventuele studieschuld op. Een studieschuld hoeft echter geen belemmering te zijn als je een huis wil kopen. De lasten van de lening zijn wel van invloed op de maximale hypotheek.

Meer over het kopen van een huis met een studieschuld lees je hier.

Door middel van een taxatie wordt bepaald wat de marktwaarde van een woning is. Een taxateur maakt na taxatie een taxatierapport waar de waarde en kenmerken van de woning in vermeld staan. Bij het aanvragen van een hypotheek moet het aan te leveren rapport ook gevalideerd zijn door een validatieinstituut. Een taxateur kan dit voor je regelen.

Meer informatie over taxatie lees je in ons blog 'Wat is een taxatie en heb ik deze nodig?'

In een taxatierapport stelt een taxateur de waarde van een woning vast. Dit rapport moet aan enige eisen voldoen. Wij baseren de waarde van de hypotheek namelijk op de taxatiewaarde van de woning. Via bijBouwe kun je online je taxatie aanvragen en het rapport ontvangen.

Meer informatie over taxatie lees je in ons blog: Taxatierapport nodig voor je hypotheek? Dit moet je weten Q&A.

De toetsrente is de rente waarmee wordt berekend hoeveel je kunt lenen als je een rentevastperiode kiest die korter is dan 10 jaar. Hiermee ben je beschermd tegen betalingsproblemen als de rente bij je nieuwe rentevastperiode hoger is dan verwacht. De toetsrente wordt elk kwartaal bepaald door de AFM en is minstens 5%.

Appartementencomplexen zijn verplicht een Vereniging van Eigenaren (VvE) te hebben die het onderhoud van het pand regelt en alle andere belangen van de appartementseigenaren zoals verzekeringen. Als een complex geen actieve VvE heeft is een verstrekking niet mogelijk tenzij er een VvE opgericht of geactiveerd wordt.

Je kan per jaar 10% van je originele hypotheeksom zonder extra vergoeding aflossen. Wanneer je meer wilt aflossen betaal je hiervoor deze extra vergoeding. Meer informatie hierover vind je terug in de algemene voorwaarden van de bijBouwe hypotheek.

Een verklaring voortzetting dienstverband (voorheen intentieverklaring) is een verklaring van je werkgever dat jouw dienstverband bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Hieruit blijkt dat je inkomen uit tijdelijk dienstverband een bestendig inkomen is en daarom gebruikt mag worden voor het aanvragen van een hypotheek. De verklaring voortzetting dienstverband is onderdeel van de werkgeversverklaring.

Meer informatie over de werkgeversverklaring lees je in ons blog: 'De werkgeversverklaring: wat en waarom?'

Kort voordat je rentevastperiode afloopt, krijg je van je geldverstrekker een voorstel om de hypotheek te verlengen met het bestaande rentepercentage.

Bij het verlopen van je rentevastperiode kan je soms besparen. Lees ons blog 'Dit kun jij doen om te besparen na het aflopen van je rentevastperiode'.

Verpanding is het overdragen van een recht aan een ander. Je kunt bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering verpanden aan een hypotheekverstrekker waardoor de rechten van de verzekering toekomen aan de hypotheekverstrekker.

Het voorlopig koopcontract is een document waarin de verkoper en de koper de afspraken omtrent het kopen van de woning hebben vastgelegd. Het voorlopig koopcontract wordt ook vaak de koopakte genoemd omdat er ontbindende voorwaarden in de akte opgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan 'onder voorbehoud van financiering' of 'onder voorbehoud van bouwkundige keuring'.

Onder voorbehoud van financiering houdt in dat een koper zonder gevolgen van de koop af kan zien, binnen de afgesproken datum in de koopakte.

Onder voorbehoud van bouwkundige keuring houdt in dat een koper zonder gevolgen van de koop af kan zien als er grote gebreken blijken na een bouwkundige keuring.

Als een koper na het verstrijken van deze voorwaarden af wil zien van de koop betaalt deze koper een boete van enkele procenten van de koopprijs.

Als je een woning koopt betaal je naast de koopsom ook bijkomende kosten. Kosten zoals overdrachtsbelasting en de notariskosten van de hypotheek- en transportakte. Wie deze kosten betaalt, is afhankelijk van of de woning kosten koper (k.k.) of vrij op naam (v.o.n.) wordt verkocht. Als de woning kosten koper wordt verkocht zijn deze kosten voor de koper. Als de woning vrij op naam wordt gekocht heeft de koper een deel van deze kosten niet. De kosten koper zijn ongeveer 5 á 6 procent van de koopsom.

Tijdens je hypotheekaanvraag dien je aan te tonen dat je de hypotheek kan dragen op je inkomen. Ben je in loondienst? Dan heb je hiervoor twee opties. De bekende werkgeversverklaring en de Inkomensbepaling Loondienst.

De Inkomensbepaling Loondienst is een beter, sneller en betrouwbaar alternatief voor de bekende werkgeversverklaring. Lees ons blog 'Sneller inkomen aantonen met Inkomensbepaling Loondienst: handig?' hierover.

Meer informatie over de werkgeversverklaring lees je in ons blog: 'De werkgeversverklaring: wat en waarom?'

Met een woonlastenverzekering (WLV) dek je de risico's van inkomensterugval af in geval van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Hiermee heb je de zekerheid dat je de hypotheeklasten ook in de toekomst kunt betalen.

WOZ staat voor 'Wet waardering onroerende zaken'. Eén keer per jaar stelt de gemeente de WOZ-waarde van je woning vast. Je ontvangt hiervan een WOZ-beschikking. De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van een aantal belastingen en gemeentelijke heffingen die je moet betalen, zoals de WOZ-aanslag, waterschapslasten en je belastingaangifte.