Hoe werkt een hypotheekaanvraag eigenlijk?Hoe werkt een hypotheekaanvraag eigenlijk?
Blog

Hoe werkt een hypotheekaanvraag eigenlijk?

Eline GeerdesEline Geerdes25 March 2020

Een huis kopen is een hoop werk. Het scrollen op Funda, het bezichtigen, bieden, onderhandelen, bieden, je hypotheek regelen. Het kan allemaal erg lang duren. Maar als je al je research hebt gedaan en klaar bent om een hypotheek af te sluiten, kan je met bijBouwe snel klaar zijn.

Proces hypotheekaanvraag - Zo zet je ons aan het werk

Wanneer je de aanvraag indient, voeren we een welkomstgesprek met je. We bespreken dan je aanvraag en zetten de laatste puntjes op de i. Ga je met ons verder? Dan teken je een overeenkomst en zet je ons aan het werk. Jouw aanvraag komt dan bij een van onze medewerkers op de acceptatie-afdeling terecht.

Er wordt een aantal checks gedaan, onder andere bij het BKR. Deze houdt bij of je in het verleden betalingsachterstand hebt opgelopen. Wanneer je bijvoorbeeld een BKR-codering op je naam hebt staan, is het niet mogelijk om een hypotheek af te sluiten.

Vervolgens kijken wij of je voldoet aan de vereisten voor een hypotheek. Op basis van je situatie bepalen we welke documenten we van je nodig hebben om te checken of de gegevens die je hebt ingevuld ook kloppen.

Je hoeft niet stil te zitten, want ondertussen kun jij natuurlijk alvast de Bewustzijnstoets doen. Hier toetsen we je kennis en ervaring met hypotheken, zodat je inzicht krijgt in of het verstandig is hypotheekadvies aan te vragen.

Proces hyotheekaanvraag - Hoe verloopt het verder?

Zodra we je aanvraag hebben doorgenomen wordt er een indicatieve offerte voor je aangemaakt. Hierin staat ook een lijst met alle documenten die we nodig hebben om de totale hypotheekaanvraag te beoordelen. Graag vertellen we je wat er precies achter de schermen gebeurt.

Om het jou gemakkelijk te maken hebben we het proces in drie stappen verdeeld. We zullen ze één voor één kort beschrijven. Per beschreven categorie moet je één of meerdere documenten aanleveren. Elk document wordt door ons bekeken om te controleren of je ingevulde gegevens kloppen.

Tip: Als je meerdere documenten tegelijk aanlevert kunnen we efficiënter werken en bespaart dit tijd voor jou. Probeer daarom zoveel mogelijk documenten tegelijk aan te leveren.

Fase 1: Identiteit en inkomen

In de eerste fase vragen we om jouw inkomen, identiteit en om een bewustzijnstoets. We doen deze documenten als eerste, omdat ze het vaakst leiden tot aanpassing van de hypotheekaanvraag.

We geven je graag zo snel mogelijk duidelijkheid en zekerheid dat je hypotheek aangevraagd kan worden. Dit kan helaas soms ook betekenen dat een aanvraag niet door kan gaan.

We vragen hier om:

  • Je inkomen, via Inkomensbepaling Loondienst of door middel van bijvoorbeeld een loonstrook en werkgeversverklaring wanneer je in loondienst bent. Een gepensioneerde levert in plaats daarvan een toekenningsbesluit en uitkeringsspecificatie van het pensioen. Zo kunnen we er zeker van zijn dat de hoogte van de lening past bij je inkomen.

  • Je identiteitsgegevens, door middel van een paspoort of ID-kaart. Zo kunnen we er zeker van zijn dat je bent wie je zegt dat je bent. We weten dat het fijn zou zijn als iemand anders je hypotheek voor je betaalt, maar willen toch graag weten wie we voor ons hebben!

  • Een bewustzijnstoets. Met deze toets geven we je inzicht in hoeveel kennis en ervaring jij hebt van hypotheken. Je kunt er bij ons namelijk voor kiezen om je hypotheek volledig zelfstandig aan te vragen, maar in sommige gevallen kan het verstandig zijn om toch wat hulp in te schakelen.

Fase 2: Hypotheek notaris klaarmaken

Als je meerdere documenten tegelijk aanlevert kunnen we efficiënter werken en bespaart dit tijd voor jou. Probeer daarom zoveel mogelijk documenten tegelijk aan te leveren.

In deze fase is er een hoop werk aan de winkel, voor ons en voor jou(w adviseur). Hier vragen we om:

  • Je nieuwe huis. Hier vragen we om een koopakte of koop-aannemingsovereenkomst. Ook vragen we een taxatierapport wanneer het een bestaand huis betreft. Zo weten we welk onderpand we financieren met de hypotheeklening. Zo kunnen we de juiste hypotheek matchen aan jouw nieuwe stulpje.

  • Je andere financiële verplichtingen, zoals openstaande leningen, creditcards, enzovoorts. Deze kunnen namelijk van invloed zijn op wat je maximaal kunt lenen voor je hypotheek. Denk hierbij ook aan een studielening.

  • Je woonhistorie. Wanneer je eerder een huis hebt gekocht (en verkocht), willen we dit ook graag van je weten. Hier vragen we een verkoopbewijs van je vorige woning, en een saldo-opgave van je huidige of vorige hypotheekverstrekker om te kijken of je overwaarde of een restschuld hebt overgehouden aan de verkoop.

  • Je persoonlijke situatie. Of je bijvoorbeeld in het verleden gescheiden bent. In dat geval vragen we om de stukken van je echtscheiding, om vast te stellen of je hier nog verplichtingen aan hebt overgehouden.

  • Je verzekering. Als het hypotheekbedrag hoger is dan 80% van de marktwaarde van de woning, en je voldoet aan een aantal voorwaarden, vragen wij je om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Zodra je deze verzekering hebt afgesloten kun je de acceptatiebevestiging uploaden.

Vaak lopen aanvragen vertraging op door documenten die niet aan de eisen voldoen. De 5 meest afgekeurde stukken bij een hypotheekaanvraag benoemen we hier voor je.

Belangrijk: Als alle documenten individueel zijn beoordeeld, wordt je complete dossier nog een keer integraal doorgenomen door een andere medewerker. Deze controleert de gegevens ook op consistentie door de documenten heen.

Fase 3: Finaal akkoord, ondertekenen en afronden

Zodra alle stukken voor de laatste keer zijn gecheckt, is je hypotheek finaal akkoord. Je krijgt dan de definitieve offerte aangeboden. Zodra je deze hebt getekend en geretourneerd sturen we een bericht aan de notaris met alle gegevens die nodig zijn om te passeren.

Zoals je kunt zien komt er, naast het werk aan jouw kant, nog aardig wat handelingen aan te pas om jouw hypotheek notaris-klaar te maken. Het kan soms ook aardig wat tijd kosten om alle documenten te verzamelen.

Je werkgever zal niet altijd haast hebben met het invullen van je werkgeversverklaring. Soms lukt het niet om een datum te prikken om een taxatierapport te laten maken.

Binnen 5 werkdagen een hypotheek krijgen lukt bij ons alleen als je de benodigde documenten kant-en-klaar hebt liggen.

Je weet wat ze zeggen: een goed begin is het halve werk.

Klaar voor je hypotheekaanvraag?

Bereken wat je kan lenen of start direct je hypotheekaanvraag. Liever zelf of toch advies? De keuze is aan jou.