Verduurzamingsrubriek - In gesprek met Maaike VerhoefVerduurzamingsrubriek - In gesprek met Maaike Verhoef
Blog

In gesprek met Maaike Verhoef

Eline GeerdesEline Geerdes18 March 2024 at 11:00

In onze verduurzamingsrubriek gaan we in gesprek met hypotheekadviseurs die verduurzaming hoog op de agenda hebben staan. Voor deze eerste editie spraken we Maaike Verhoef van Advies met M.I.N.T. In dit artikel lees je over hoe zij het thema verduurzaming aanpakt in adviesgesprekken met klanten en waarom de rol van hypotheekadviseurs hierin zo belangrijk is.

Kan je kort iets vertellen over Advies met M.I.N.T.?

“Sinds 8 jaar heb ik mijn advieskantoor in Breda waar het draait om hypothecaire planning. Ik kijk dus niet alleen naar het afsluiten van een hypotheek op dit moment, maar vind het heel belangrijk om ook rekening te houden met toekomstige situaties. Persoonlijk contact en bereikbaarheid zijn daarbij erg belangrijk. Ik bezoek klanten aan huis en merk dat zij het prettig vinden om in hun eigen omgeving te zijn. Het is mijn doel om klanten te ontzorgen en financieel gezond te houden.”

Hoe vlieg jij het onderwerp verduurzamen aan in je gesprekken met klanten? En hoe reageren zie hier dan op?

“Verduurzamen staat standaard op mijn agenda voor een adviesgesprek en is ook een vast onderdeel van mijn adviesrapport. Klanten ontvangen een duurzaamheidsprofiel en daarnaast zet ik alle beschikbare regelingen (zoals bijvoorbeeld SVn en Warmtefonds) voor ze op een rijtje.

Voorheen moest ik het onderwerp verduurzaming vooral zelf aankaarten, maar tegenwoordig komen klanten er vaak zelf mee. Het verschilt echter per type klant hoe erg het leeft. Bij een opknapwoning wordt het bijvoorbeeld al standaard meegenomen omdat alles toch al wordt verbouwd. Bij oudere klanten leeft verduurzamen dan weer minder, omdat zij niet zitten te wachten op een verbouwing in hun huis. Daarbij is de link tussen het financieren van een woning en energielabels nog niet altijd heel levend, vooral bij starters die vaak al maximaal moeten lenen. Het energielabel staat dan niet op de eerste plek van zaken om over na te denken.

De druk om snel te verduurzamen wisselt per klant, waarbij kleine werkzaamheden zoals dubbel glas en het vervangen van de cv-ketel snel worden aangepakt. Bij appartementen met een VvE is het verduurzamen vaak een stuk lastiger en geef ik klanten het advies om voor de koop de notulen en/of het MJOP (Meerjarenonderhoudsplan) van de VvE te bekijken. Het kan namelijk zijn dat er al verduurzamingsmaatregelen zijn getroffen binnen de VvE, of plannen om die in de nabije toekomst uit te voeren.

Uiteindelijk willen de meeste mensen wel verduurzamen, niemand is echt onwillig, maar de motivatie en mogelijkheden verschillen per persoon. Het is aan mij als adviseur om klanten te motiveren en drempels weg te nemen.”

Omdat de voordelen van verduurzamen niet direct zichtbaar zijn, zien klanten de noodzaak er niet altijd van in. Terwijl ze dit bij een nieuwe keuken bijvoorbeeld wel direct zien. Het is daarom belangrijk om stap voor stap te beginnen met verduurzamen en klanten te laten zien wat het profijt ervan is.

We merken dat hypotheekadviseurs weten dat verduurzaming belangrijk is, maar dat het toch nog niet altijd standaard meegenomen wordt in het hypotheekadvies. Hoe kijk jij hier tegenaan?

“Ik zie het als mijn taak om verduurzaming onder de aandacht te brengen bij klanten. Ik wil ze triggeren om het belangrijk te gaan vinden en ervoor zorgen dat de redenen om te verduurzamen duidelijk zijn. Bijvoorbeeld een lagere energierekening, meer wooncomfort en een hogere woningwaarde als het huis weer in de verkoop gaat. Daarnaast vind ik het belangrijk om te benadrukken dat je een verduurzaming niet alleen voor jezelf doet, maar ook voor de volgende generaties.

Desalniettemin, omdat de voordelen van verduurzamen niet direct zichtbaar zijn, zien klanten de noodzaak er niet altijd van in. Terwijl ze dit bij een nieuwe keuken bijvoorbeeld wel direct zien. Het is daarom belangrijk om stap voor stap te beginnen met verduurzamen en klanten te laten zien wat het profijt ervan is.”

Hoe kijk jij aan tegen de energielabeldrempel die wij, maar ook andere verstrekkers hebben ingevoerd of binnenkort gaan invoeren?

“Ik vind het belangrijk om klanten te stimuleren om te verduurzamen en kijk daarbij niet alleen naar het energielabel. Ik begrijp het beleid vanuit de geldverstrekker, maar klanten met een slechter label worden nu wel afgestraft. De groep met het minste inkomen wordt gedwongen een woning te kopen met een slechter energielabel, omdat een woning met een beter energielabel voor deze groep niet betaalbaar is. En deze groep kan nu niet bij bijBouwe terecht.

Wel vind ik dat energielasten een standaard onderdeel moeten zijn van de woonlasten en dat het onderwerp altijd aan bod moet komen aan de hypotheekadviestafel. Al doet de klant maar een minimale verduurzaming, elk beetje helpt!”

Noot van de redactie: bijBouwe is er van overtuigd dat ook de groep die geen eigen middelen heeft om te verduurzamen altijd geholpen kan worden. Een investering in verduurzaming levert in principe altijd woonlastenbesparing op. De extra leenruimte die de Tijdelijke Regeling Hypothecair Krediet biedt om te lenen op basis van het energielabel zorgt ervoor dat mensen die geen reguliere leenruimte hebben, dit alsnog kunnen doen. Bovendien levert een investering in verduurzaming direct extra woningwaarde op.